3.1 Tamtam maken voor zp-ers

Hallo.

Heb je heel even een moment voor me? Ik wil je iets vertellen.
Maar voor ik over mezelf begin… laten we het eerst over jou hebben.

Marketing en Communicatie. Vaktaal, Jargon, Bargoens, en de Taal van het O-Zo-Beperkte-Wereldje van snelle reclamemakers, hippe designers en internet-ontwerpers. Ze praten in eigen codes. Meestal bedoeld voor de boardroom van grote- en middelgrote bedrijven. Die spreken namelijk diezelfde NIMA-A en B-taal.

Als ZP-er heb je daar veelal geen kaas van gegeten. Het is een taal die jou buitensluit, en je het gevoel geeft dat je leek bent op dat gebied.

Foute boel dus. Want het kan anders.

Als jij Tamtam wilt gaan maken voor je bedrijf kom je natuurlijk niet om samenwerking met één van die vertegenwoordigers van de creatieve klasse heen. Om die langzame dans tot een succes te maken is het noodzakelijk dat je elkaar goed leert verstaan.

In de volgende hoofdstukken gaan we dieper in op dat proces:

– 3.2 briefing en doelstellingen (een goed begin is het hele werk).
– 3.3 jouw persoonlijke verhaal (stop meer van jezelf in je marketing).
– 3.4 kracht, kwaliteiten, talent en passie (jouw meerwaarde als
inspiratiebron):
je gave.
– 3.5 marketing en communicatie (een middel is geen doel).
+ samenvatting en stappenplan (met keuze-indicator).

Dit hoofdstuk is echter bedoeld als kennismaking. Dus ga ik je uitleggen hoe ik nu denk over het proces dat er voor moet gaan zorgen dat de middelen die jij gaat inzetten ook daadwerkelijk een zichzelf bedruipende en goed gesmeerde verkoopmachine worden. Jouw persoonlijke Tamtam.

Ook ik heb gewerkt bij Full-service reclamebureaus, Top 3 Strategische Design Agencies en E-commerce gerichte Internetbedrijven. Toen ik als ZP-er aan de slag ging dacht ik dat het een slim idee was om de taal die ik daar sprak in te zetten voor mijn eigen klanten. Niet dus.

Inmiddels ben ik wijzer geworden. En heb ik geleerd om de taal van mijn zelfstandige vakgenoten te spreken. Natuurlijk zul je wel eens van het woord briefing hebben gehoord. Bij al die dure bureaus begint dat met een vragenlijst, van soms wel 20 pagina’s. Als ik jou die zou geven, ren je hard weg.

In het beste geval krijg je hoofdpijn van een dergelijke aanpak. Zelfs als je braaf je huiswerk zou doen. Maar het kan dus anders. Om snel duidelijk te krijgen waar het bij jou om gaat voeren we gewoon een gesprek. In plaats van jou te laten schrijven, laat ik je praten. De meeste ZP-ers willen niet anders.

Een goed begin is dus het hele werk. Dat begint met jouw persoonlijke verhaal. Kom, ik vertel je een geheimpje, dat ik ooit beschreef in de vorm van een Mini-Saga. (Mini Saga’s zijn verhalen in precies 50 woorden. Niet 49 of 51, maar precies 50. Ze geven inzichten voor persoonlijk of zakelijk succes).

De briefing is het meest onderschatte onderdeel van ieder vormgevingstraject. Een goede briefing is geen wensenlijstje. Het is een inspiratiebron voor de professional die jouw wensen gaat vertalen naar middelen die jouw doel moeten realiseren. Via de briefing inspireer je dus uiteindelijk jouw klant. Hoe laag mag de schutting zijn?

Begrijp je wat ik bedoel? Je kunt het woord briefing gerust vervangen door kennismaking.

Laat me in sneltreinvaart de hoofdpunten van 3.2 tot 3.5 met je doornemen.

Je wilt meer klanten. En het liefst ideale klanten. Klanten die jou op waarde schatten en op tijd betalen. Klanten die je op handen dragen, omdat JIJ hun problemen oplost. Als jij jouw verhaal vertelt aan je klant, zoals je dat aan mij zou doen, en het verhaal zit goed in elkaar… dan zegt die klant: JA, IK WIL.

Het mooie van jouw eigen verhaal is dat je er glanzende ogen van krijgt. Want je weet wat je waard bent en wat je in huis hebt. Dat enthousiasme trekt mensen over de streep. En klanten ‘zijn’ mensen.

Je kunt echter niet overal tegelijk aanwezig zijn om dat verhaal te vertellen. Dus ga je als je Tamtam gaat maken werken met media. Een medium is een plaatsvervangend middel, dat jouw schone taak van het over de streep trekken van je klanten zelfstandig moet verwezenlijken. Want jij bent er niet bij.

De eerder genoemde creatieve figuren weten hoe je dat doet. Het maken van een Tamtam die jou helpt om ideale klanten binnen te halen en te behouden. De naam van je bedrijf, de stijl van je visitekaartjes, een folder en de manier waarop je jezelf laat zien op je website. Allemaal Tamtam. Dus moet die ‘vertaler van je verhaal’ jou goed begrijpen.

Nog een Mini-Saga dan maar:

Uiteindelijk ga je met een ‘briefing’ voor de hoofdprijs. Die ligt voorbij de briefing zelf, voorbij strategie en ook voorbij concepten en middelen. De hoofdprijs is het doel dat je voor ogen hebt. Een briefing is geen doel. Een briefing is een bundeling drijfveren die leiden naar dat doel.

Kennismaken is aan elkaar snuffelen. Als er een klik is breken we samen de schutting af, en gaan we verder op weg naar jouw doel. Middelen maken voor jouw Tamtam is een intensief proces. Besef daarom goed waarom je het doet. Het gaat niet om jou, om mij, of de middelen. Het gaat om jouw klant.

HUUB KOCH


About Huub Koch at Now or Never


HAVE QUESTIONS ABOUT ‘BE GOOD AND SHOW IT’?

– Visit my free consultations at ASK ME ANYTHING.
> SCHEDULED on Sundays in 2018 at 4:00 PM EST.


Advertenties

1 thought on “3.1 Tamtam maken voor zp-ers

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close