3.2 Een goed begin is het hele werk

Veel zelfstandigen hebben het idee dat ze niet goed zijn in marketing. Die gedachte onderbouwen ze met het verhaal dat hun website geen klanten binnenhaalt, en dat zij zich niet weten te onderscheiden van de concurrentie: er zijn al zoveel van dit soort cursussen, activiteiten en vakgenoten.

Bovenstaande ‘overtuiging’ wil eigenlijk alleen maar zeggen dat je een te vaag beeld hebt van wie jij bent en wat je te bieden hebt. Daardoor laat je niet zien wat je waard bent. Kortom: je zou best goed in marketing kunnen zijn, maar je bent er nog niet echt aan begonnen. Dat denk je maar.

Natuurlijk, je moet ergens beginnen. En met de huidige technologie en marktsituatie is het niet zo moeilijk om een logo, visitekaartjes of een website te laten maken, voor een betaalbare prijs. Maar die middelen werken pas als ze geladen zijn… met betekenis. En hier vertel ik jou hoe je dat doet.

Wat is een goed begin?

Je kent het gezegde: een goed begin is het halve werk. Het is een mooie volkswijsheid. Als je aan ‘marketing’ gaat doen klopt die gedachte helaas niet. Een goed begin is namelijk het hele werk.

Waarom? Anders ga je te snel.

Daardoor ben je onvoldoende voorbereid op een zegetocht in ondernemersland.

Wat heb je dan wel nodig om van je bedrijf een succes te kunnen maken?

Een goed begin. Wat is dat?

Je bent een professional die weet wat je in huis hebt. Als je de ervaring hebt dat je niet goed bent in het verkopen van jezelf, dan ligt dat in 99% van de gevallen aan het feit dat je nog geen goed verhaal hebt. Dat verhaal is de crux voor jouw succes.

Zonder goed verhaal heb geen vaste grond onder je voeten. Hoe werkt dit?

De basis van alle marketing is dat je weet wie je bent en wat dat toevoegt aan anderen.

Een voorbeeld: een kleermaker met een passie voor couture wil een volgende stap maken in zijn ondernemerschap. Hij heeft een website die wel klanten oplevert, maar te weinig om een goed bestaan op te bouwen. Dus gaat hij energie steken in het schrijven van weblog artikelen en activiteiten ontwikkelen op Twitter en Facebook. Hij verstuurt ook maandelijks een nieuwsbrief.

Op zijn vakmanschap als modemaker valt niets aan te merken. Hij is gewoon heel erg goed in wat hij te bieden heeft aan klanten. Zijn probleem zit dus niet in het aanbod, maar in het verhaal dat hij vertelt. Dat is niet volledig. En daarmee houdt hij zichzelf onder de maat. Zijn ideale klanten kunnen niet zien dat juist hij hun leven en werk een stuk aangenamer kan maken. Om dat wel te kunnen moet hij dus terug naar het begin.

Een goed begin begint met jezelf vier vragen te stellen

Die vragen beantwoord je in een gesprek. Want er is niet één antwoord op zo’n vraag… er zijn misschien wel twintig antwoorden die je zou kunnen geven. Jouw vakgebied is nu eenmaal veelzijdig. Je kunt dat brede scala aan waarde pas samenvatten in één zinnetje (de pay-off) als je overzicht hebt op alle aspecten. Ondertussen levert dat overzicht nu juist het uitgangspunt op voor een goed verhaal…

Welke vier vragen zou deze modemaker moeten beantwoorden? Bijvoorbeeld deze:

1. Wat betekent Maatwerk voor jou en als beleving voor je klanten?
2. Wat is het belang van het werken met Materialen (stoffen) en kleurgebruik?
3. Welke Kleermakerskennis onderscheidt jou van de concurrentie?
4. Welke rol speelt Co-creatie in de samenwerking met je klanten?

Vertaal deze vragen maar eens naar jouw situatie. 1. Hoe lever jij maatwerk en hoe ervaren klanten dat? 2. Met welk materiaal werk jij en wat voegt dat toe aan de beleving van je klant? 3. Welke bijzondere kennis en ervaring heb jij in huis? 4. Hoe werk je samen en op welke wijze is de dialoog met je klant daarbij belangrijk voor het proces? Je zou alle antwoorden op zulke vragen kunnen opnemen met je mobiel, en de opname vervolgens uitwerken naar een tekstdocument. Nee, dan heb je nog geen verhaal, maar wel overzicht.

Uiteindelijk zul je binnen dat overzicht keuzes moeten maken. Want potentiele klanten hebben maar een beperkt vermogen om informatie op te nemen. Bij een lezing geldt de regel dat je één hoofdpunt aanstipt en hooguit twee kleinere punten. Meer kun je niet overbrengen aan je publiek, zelfs niet als dat zeer intelligent is. Ook op een website werkt beperkte informatie beter.

Liever Minder dan Meer.

Als jij dus het idee hebt dat je niet goed bent in marketing, ben je waarschijnlijk nooit echt begonnen met twee stappen naar achteren te doen, voor je drie stappen vooruit maakt.

Een goede voorbereiding bepaalt dus of ‘jij kunt laten zien wat je waard bent’.

Pas dan wordt je woest aantrekkelijk voor klanten.

HUUB KOCH


About Huub Koch at Now or Never


HAVE QUESTIONS ABOUT ‘BE GOOD AND SHOW IT’?

– Visit my free consultations at ASK ME ANYTHING.
> SCHEDULED on Sundays in 2018 at 4:00 PM EST.


Advertenties

Een gedachte over “3.2 Een goed begin is het hele werk

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close