3.3 Stop meer van jezelf in je marketing

Of het nu gaat om je werk, je privéleven of je vriendschappen, we willen allemaal gezien worden. Gezien worden is, in mijn optiek, zelfs een grondrecht. We worden er mee geboren, en helaas, we zijn ook sterfelijk, dus we gaan er ook mee dood. Dat recht krijg je echter niet zomaar.

Dus is het een voorwaarde dat de mensen die belangrijk voor je zijn jou ook echt leren kennen. Van jou is er namelijk maar één, niet alleen voor jezelf, maar ook voor de ander, is dat een unieke ervaring. En die willen we elkaar niet onthouden. Toch?

Jezelf laten zien is dus een kwestie van eerlijk durven zijn.

Jezelf niet minder voordoen dan je bent, maar ook niet meer dan nodig. Je kracht durven tonen, maar ook je kwetsbaarheid. Want we zijn niet alleen professionals, we zijn ook mensen. En klanten-mensen willen met ‘levensechte’ vak-mensen samenwerken. Omdat je weet wat je aan ze hebt. Omdat het veel leuker is, spannender, dynamischer en verrassender.

Zodat je er op alle manieren wijzer van wordt. Als publiek.

Je eigen verhaal goed kunnen vertellen is echter geen sinecure. Het moet wel zo zijn vorm gegeven dat een ander het in ontvangst kan nemen. Daarnaast zul je altijd meemaken dat er mensen zijn die ontvankelijk zijn voor jouw verhaal en zij die het afwijzen. Zolang je daarmee leert leven is er niets aan de hand.

Een goed voorbeeld van kracht en kwetsbaarheid vindt ik Kitty Kylian van de Blogacademie.

Ik volg haar al jaren en heb zelfs een cursus Pro-Bloggen bij haar gedaan. Dat laatste is confronterend, want Kitty is, zoals ze zelf zegt: Delicate As A Hand Grenade. Haar advies om de doos tissues vast klaar te zetten als zij je belachelijk goed leert bloggen is dan ook 100% terecht en niet overdreven.

Dat voelt kwetsbaar, en daar ligt nu juist ‘de kneep’ van haar cursussen: je vind juist daardoor je kracht. Door je eens flink te laten knijpen, op al die plekken waar je de mist in gaat. En dat is nu Helemaal Kitty en haar eigen stijl van leven en werken. Waarbij ze niet schroomt om ook haar eigen kwetsbaarheden in haar blogs te tonen. Een goed voorbeeld van Meer van jezelf in je marketing stoppen. Want ook zij moet natuurlijk haar cursussen vol zien te krijgen, en dat lukt. Moeiteloos.

Dat laatste is waar het om gaat.

Als je moet gaan duwen en trekken, leuren en sleuren, dan wordt het niets. Hoe doe je dat dan? Moeiteloos acquireren, marketing bedrijven, laten zien wat je waard bent?

Heel simpel dus: door jezelf te zijn, met porto en verpakking. En een aanbod te hebben dat staat als een huis en klinkt als een klok. Maar daarover hebben we het in hoofdstuk 5.4.

Als je vanuit die eigenheid leert werken, en enkele van de tips en trucs die je in dit boek vindt ter harte neemt, dan heb je, voor je het weet, een voorsprong op de concurrentie. Concurrentie? Bah, wat een vies woord.

Eigenlijk mag je dat woord meteen schrappen. Want als je maximaal jouw eigen stem en stijl ontwikkeld en die deel uit laat maken van je marketing activiteiten als zp-er, bestaat er geen wedijver of mededinging meer.

Waarom?

Omdat je werkt volgens de wet van het soort-zoekt-soort principe: Jij laat zien wie je bent en wat je in huis hebt, dat trekt moeiteloos mensen aan die met jou door één deur kunnen. En dat ook heel graag willen, sterker nog: daar ook de prijs voor willen betalen die bij jou past. Gewoon omdat je het waard bent.

Omdat wat jij te bieden hebt onbetaalbaar is, maar een prijskaartje wel zo handig is, omdat we dan zaken kunnen doen.

Zo eenvoudig kan het zijn, als je meer van jezelf stopt, in je marketing.

HUUB KOCH


About Huub Koch at Now or Never


HAVE QUESTIONS ABOUT ‘BE GOOD AND SHOW IT’?

– Visit my free consultations at ASK ME ANYTHING.
> SCHEDULED on Sundays in 2018 at 4:00 PM EST.


Advertenties

1 thought on “3.3 Stop meer van jezelf in je marketing

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close