3.4 Communiceren is je klant inspireren om keuzes te maken

Al je potentiële klanten hebben een probleem. En een verlangen een oplossing te vinden. Misschien heb jij die oplossing in huis… om dat duidelijk te maken en te onderstrepen, is een meerkeuze aanbod nodig. Zo’n aanbod bestaat op zijn minst uit:

1. Een instapproduct, waarmee de klant kan proeven van je aanbod.
2. Hoofdproducten, de specialisaties die jouw unieke kracht onderstrepen.
3. VIP-producten, maatwerk waarbij de klant 1-op-1 alles uit jouw kast trekt.

Tevreden klanten zijn je ambassadeurs. Zonder dat je er om hoeft te vragen laten ze aan iedereen, die jouw inzet zou kunnen gebruiken, weten hoe blij ze met je zijn. Geen betere reclame dan mond-tot-mond reclame. Zorg wel dat je verhaal in orde is.

Iedere potentiële klant, ook als die doorverwezen is door een tevreden klant, wil weten wie jij bent en wat je te bieden hebt. Klanten willen zelf keuzes maken.

Nu zou je denken dat een bezoek aan je website dan voldoende is…

Als die op orde is en de klant voldoende structuur geeft om te kunnen kiezen voor een insteek, dan klopt dat.

Is jouw verhaal of je aanbod echter onduidelijk dan schep je verwarring.

Je kunt dus niet duidelijk genoeg zijn.

Een goed verhaal hebben en een dito aanbod heeft een belangrijk voordeel: je kunt het niet alleen gebruiken op je website, maar ook tijdens een gesprek, bij interviews met de media, tijdens lezingen of workshops, en als basis voor het vormgeven van je huisstijl, jouw eigen visuele stijl van communiceren.

De basis van al jouw communicatie begint dus bij een goed verhaal en een aanbod dat de klant een keuze geeft. Als je op zo’n manier bezig bent met Tamtam maken voor je bedrijf, (marketing), dan bewijs je je klant een dienst.

Je klant bij de ingang een dienst bewijzen heet: goede service geven. Dan voelt de klant zich welkom en direct goed geholpen. Want keuzes maken veroorzaakt stress.

2jp-valery-419056

Aan iedere keuze in het leven hangt een prijskaartje.

Dat is handig, want dan heb je als klant de keuze voor wat bij je budget past.

Het is net als met goede schoenen. Koop eens goedkope schoenen… dan heb je elke dag pijn in je voeten. Als je dure schoenen koopt, heb je één keer pijn in je portemonnee, maar daarna loop je comfortabel. Zo is het met iedere dienst of product.

Instapproducten, hoofdproducten en VIP-producten helpen je klant om zelf de conclusie te trekken, en om te kiezen wat goed voelt. Natuurlijk hoef je dergelijke producten niet zo te benoemen, het gaat om het idee dat er verschil moet wezen. Qua invulling en prijs.

Een goed verhaal heeft ook een goed aanbod nodig.

Want communiceren is niet alleen jouw verhaal vertellen, maar ook het moment suprême om je klant tot actie aan te zetten.

Communiceren is je klant inspireren, maar niet met een vrijblijvend verhaal. Je wilt potentiële klanten wel over de streep trekken.

Als jouw verhaal en/of je aanbod onduidelijk zijn schep je onzekerheid.

Als je duidelijk en aantrekkelijk communiceert maak je het klanten makkelijk.

Om te kiezen voor jou.

En… voor wat bij die ene speciale en bijzondere klant past.

Ook jij hebt een enorm arsenaal aan waarde in huis voor je klant, je client, je patient, je opdrachtgever, of de deelnemer aan je workshops of trainingen…

Laat zien wat je waard bent, maar geef je klant de keuze om zelf de conclusie te trekken… want wie de juiste schoen past, trekt hem ook graag aan.

HUUB KOCH


About Huub Koch at Now or Never


Advertenties

2 gedachten over “3.4 Communiceren is je klant inspireren om keuzes te maken

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close