3.5 Een middel is geen doel

Als je een tafel of een stoel wilt maken heb je materialen en gereedschap nodig. Als je muziek wilt maken een instrument en een repertoire. Wat je ook wilt doen in het leven, zonder middelen die je naar je doel brengen kom je er niet.

Datzelfde geldt ook voor marketing en communicatie.

Maar pas op: een middel is geen doel.

Een middel is een bundeling drijfveren die leiden naar dat doel…

Mensen willen dingen.
Een huis of een auto.
Maar is dat echt wat je wenst?

Natuurlijk, een mens wil een huis, maar nog meer een plek die je ruimte geeft om te leven, om gasten te ontvangen, om te wonen, je leven in te richten, te werken, te spelen, te eten en te slapen. Genieten dus, van het bezit, maar nog meer van de vruchten. Zo simpel is dat.

Huisstijlen en websites zijn ook dingen. Ze hebben een bedoeling. Dat laatste moet op scherp staan.

Wat je krijgt voor je geld is niet het middel, maar de vervulling van het doel dat je als diepste wens voor ogen staat. Daar investeer je in, anders blijft het bij kosten, en gereedschap dat niet persé bruikbaar is voor de taak die het heeft.

Bijna iedereen met de juiste kennis en ervaring kan dingen maken, maar een middel dat echt voor je werkt is een ander verhaal. Dan helpt nadenken, en vooruit denken. De weg uitstippelen, een plan maken, je echte wens helder te hebben.

Want… je bent een mens met een wens. Een wens die gehoor wil vinden.

Als klant van een vormgever heb je vaak een idee dat nog vaag is. Je vraag lijkt helder, maar dat is schijn die bedriegt. Het lijkt zo simpel, zo voor de hand liggend. Je wilt een huisstijl of een website, dat zeg je.

Maar is dat de echte vraag, het punt waar het je werkelijk om gaat?

filip-sablatura-685

Dingen moeten je leven gemakkelijker maken. Als je in een auto stapt wil je dat je aankomt op je bestemming. Een huis moet een cocon zijn waar je rust in kan vinden en je thuis kunt voelen.

Daar wil je als eigenaar niet verder over na hoeven denken.

Als mens met een missie wil je een ruimte creëren om te leven en werken. Op een eigen manier, in een eigen stijl.

Zo werk je aan je eigen ontwikkeling en het plezier en het welzijn van anderen. Die laatsten noemen we klanten, ook mensen met wensen.

De ruimte waarbinnen dit spel gespeeld wordt heet je bedrijf.

Een website of een huisstijl is een middel dat betekenis krijgt door er inhoud aan te geven. Die inhoud wordt zichtbaar door een goed verhaal en een dito aanbod.

Betekenis is een magneet. Dat komt door de instant herkenning die ontstaat als het middel contact maakt met de mensen waarvoor hij bedoeld is.

Met een standaard oplossing krijg je dat niet voor elkaar.

Een magneet met betekenis is een middel dat heel exact moet worden ingesteld, en afgestemd op jouw klanten en doelen.

Magnetische velden zijn een maatpak voor intenties.

rhett-wesley-343206

Als je dus wilt dat de middelen die je inzet voor marketing en communicatie ook echt voor je gaan werken… moet je op zoek naar je echte wens, je diepste wens. De wens die gehoord wil worden, ook door je potentiële klanten. Dan kom je tot de kern van de zaak, die kracht geeft aan het doel dat gediend wordt.

Kom daar maar eens om. Voor minder hoef je het niet te doen!

HUUB KOCH


About Huub Koch at Now or Never


Advertenties

3 gedachten over “3.5 Een middel is geen doel

  1. Wat een tof stuk! Heel erg bedankt!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close