4.2 Het belangrijkste business model ben je zelf

Vóór ik vijftien jaar geleden begon met mijn eigen bedrijf, me inschreef bij de Kamer van Koophandel, belastingplichtig werd, en mijn eerste opdrachtgevers ontmoette, had ik een jaar gewerkt aan mijn businessplan. Zou ik dat nu nog steeds zo doen? Nee. De werkelijkheid is weerbarstig. En constant in beweging. Als je houvast zoekt vind je die alleen in jezelf, als rots in de branding.

En toch was het zinvol voor mij, als startende ondernemer, om vooraf overzicht te hebben op alle aspecten van mijn bedrijf, gewoon om rekening mee te houden. Het draaiboek, waar ik het in het vorige hoofdstuk over had. Juist omdat ondernemen iets anders is en van je vraagt dan je als werknemer gewend bent.

In plaats van afgerekend te worden op een functie ben je opeens verantwoordelijk voor alles wat je nodig hebt om je bedrijf goed te laten draaien.

Dat is heel spannend, als dit allemaal nieuw voor je is. Maar zoals mijn coach het destijds verwoordde: Je houdt jezelf onder je eigen maat als je niet zou kiezen voor ondernemerschap. Waar een collega ondernemer aan toevoegde: eigen baas zijn zorgt voor een enorme groeispurt qua persoonlijke ontwikkeling.

Allemaal waar.

En zoals met alles in het leven… dat maakt het niet makkelijker, maar ook niet moeilijker… om op een gegeven moment zonder voorbehoud in het diepe te springen.

Want zelfs met de beste voorbereiding kom je toch voor verrassingen te staan. Aangename en onaangename. Het allerbelangrijkste is dus…

… vertrouwen op jezelf.

En nee, ik ga hier geen peptalk geven… je kunt het. Ga ervoor.

De reden dat ik dat niet doe is simpel. De kaart is niet het gebied.

Ondernemen is een ervaring die als vanzelf iets toevoegt aan je leven en aan jouw werk en je gave. Je hoeft dus geen moeite te doen. Gewoon omdat de weg zichzelf wijst.

simson-petrol-117643-unsplash

In het boek ‘The Education Of A Typographer’ schreef ik er dit over…

Ware kennis is afgeleid van weten hoe te zien, te leren, lief te hebben, te spelen, te handelen en te delen. Het kan serieuze zaken tot vreugdevolle zaken transformeren.

Als je weet wie je bent, wat je wilt, wat goed voor jou voelt en wat je gave is… heb je alles in huis om van jouw bedrijf een plek te maken die vreugde geeft. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen.

Alle vooronderstellingen, hoop, verlangens en verwachtingen, die vaak deel uitmaken van een bedrijfsstrategie, een ondernemingsplan of een draaiboek mogen dan overzicht geven, ze zijn niet zaligmakend. Ze geven geen enkele zekerheid over de ervaringen die je te wachten staan.

Desondanks niet getreurd. Nog even een mini-saga… Weet je nog… Mini Saga’s zijn verhalen in precies 50 woorden. Niet 49 of 51, maar precies 50.

De kunst van een goed begin begint bij betekenis.
Jouw dienst of product moet verschil maken om duurzaam van waarde te zijn. Maak ‘betekenis’ de mantra die de weg weeft. Met ‘jouw kracht’ als Visie en Missie. Verdien iedere stap jouw bestaansrecht door vreugde te zaaien en verbinding te oogsten.

Dat is waar ondernemen over gaat. Het kan ook concreter.

De taxi zag er smetteloos uit en de chauffeur bleek een aardige vent. ‘Ik draai klassiek, maar misschien wilt u jazz horen?’ Er lag hoogpolig tapijt op de vloer en alle dagbladen hingen in een rekje. De rit gaf me een complete energie opfrisser. Hoeveel fooi geef je zo’n man?

the-creative-exchange-398774-unsplash

Als je weet wie je bent, wat je wilt, wat goed voor jou voelt en wat je gave is… ben je zelf je belangrijkste business model. De klanten die voor jou bedoeld zijn zullen je weten te vinden. En dan is het nog steeds heel simpel: laat zien wat je waard bent.

HUUB KOCH


About Huub Koch at Now or Never


HAVE QUESTIONS ABOUT ‘BE GOOD AND SHOW IT’?

– Visit my free consultations at ASK ME ANYTHING.
> SCHEDULED on Sundays in 2018 at 4:00 PM EST.


Advertenties

Een gedachte over “4.2 Het belangrijkste business model ben je zelf

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

Create your website at WordPress.com
Aan de slag
%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close