4.5 De Aanjagers van Alles. Marketing & Communicatie.

Als je het vorige hoofdstuk gelezen hebt weet je dat Marketing & Communicatie hetzelfde is als Verkopen en Verhalen Vertellen. Alle marketingtrucs ondersteunen het verkoopproces, of wat men tegenwoordig de Reis van de Klant noemt. De reis van de klant naar de kassa. Alle communicatietrucs gaan over het vertellen van een goed verhaal dat de klant over de streep haalt. Die verhalen beïnvloeden de geest. Jouw geest en de mijne. En ons gedrag. Stemmingmakerij dus. Geeft niks, mag best. Laat mij maar even uitleggen hoe dat zit.

Klaar om de koop-knop in te drukken?

Ooit sprak ik een oude wijze man die heel wat van de wereld had gezien. Een hoogleraar, en wetenschapper op het gebied van sociologie, die ook gedichten schreef. In die tijd kwam hij hooguit zijn huis uit om een wandeling door het bos of een weiland te maken. Midden in dat weiland begon hij mij een college te geven over de ondoorgrondelijke wegen van de wereld.

Op zo’n plek weet je zeker dat niemand meeluistert.

De naïeve jongeman die ik was klapperde met zijn oren. Wat hij me vertelde was niet alleen intrigerend, maar ook lichtelijk beangstigend. Deze man, een oude vriend van mijn vader, had de tweede wereldoorlog meegemaakt. Het verbaasde hem niet dat de machten van weleer nog steeds aan het roer zaten. Nee, ik ga nu geen namen noemen. Je hoeft maar een beetje onderzoek te doen om je te realiseren dat dezelfde fabrikanten die tijdens de oorlog de dienst uitmaakten nog steeds aan zet zijn. Of het nu gaat om mode, medicijnen of technologie. En dat wat gezworen vijanden lijken gewoon zakenpartners zijn. Achter de schermen. Niet van vandaag of gisteren. Al honderden jaren. Die schermen zijn niet meer dan een rookgordijn.

joshua-coleman-760664-unsplash

Toen ik twintig jaar later als ontwerper werkte bij één van de Top drie design-bureaus van ons land, kwam ik na afloop tot de conclusie dat alles over perceptie gaat. De dingen zijn niet wat ze zijn. Ze zijn wat men ons wil doen geloven. En de mannen en vrouwen die daar dagelijks mee bezig zijn heten experts in marketing en communicatie. Vergis je niet, ook een journalist doet mee aan dat spel. En iedere ondernemer en zp-er die zichzelf in de etalage wil zetten. Ook ik als ontwerper. Marketing & Communicatie, het zijn de Aanjagers van Alles.

Terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat deze kennis behoort tot de geheimen van het leven, van de economie, eigenlijk van alles wat behoort tot het wereldgebeuren. Zelfs de experts realiseren zich maar zelden in welke voorstelling ze meespelen. Alleen de massa, de meest lucratieve doelgroep die er bestaat, heeft hier geen weet van. Consumeren is een machine die alles beweegt, maar zelf onzichtbaar is en dat ook wil blijven. Of je nu Nieuws tot je neemt of een Hamburger maakt niets uit. Want alles is een product. Dat verkocht moet worden. Zelfs een geloof, een spirituele weg, komt er niet onderuit dat idee te verkopen, met een goed verhaal en dito porto en verpakking.

Kun je voorstellen dat die middag in dat weiland een onuitwisbare indruk op me heeft gemaakt?

Sommige mensen weten dingen die de gemiddelde mens niet wil weten. Als je er al iets van meekrijgt vergeet je het direct of de volgende dag al. Toch moet je die volgende dag weer zorgen dat je brood op de plank krijgt. Ook als zp-er. Even voor de duidelijkheid: een zp-er is geen loonslaaf. Het is een vrije vogel, die zijn of haar diensten aanbiedt aan de hoogste bieder. Een soort veilingsysteem, of een kermis waar je prijzen kunt winnen. We noemen dat de markt van vraag en aanbod. Let op: het lijkt alsof je meer vrijheid hebt om zelf je beslissingen te nemen. Dat klopt, maar de Matrix blijft hetzelfde. We zitten in een systeem.

Als ondernemer heb ik een tijdlang met verbazing staan kijken naar het feit dat maar weinig klanten verstand hebben van marketing en communicatie. Natuurlijk was dat de reden dat ze mij inhuurden. Ik moest vaak een college geven om die klanten te behoeden voor misstappen. De fouten die je kunt maken door de klok te horen luiden, maar niet te weten waar de klepel hangt. Nu verbaas ik me nergens meer over. De reden waarom ik dit boek schrijf is om al die inzichten samen te brengen. Mijn bijdrage aan het beter begrijpen van hoe de wereld werkt, als je als zelfstandig ondernemer je hoofd boven water wilt houden. Natuurlijk is het handig niet te lang stil te blijven stil te staan bij de implicaties van het bovenstaande. Je moet verder.

In de volgende hoofdstukken ga ik dieper in op de aspecten die meespelen bij dat vrolijke tweetal. Marketing en Communicatie. En van belang voor jou zijn. Maar eerst even een pas op de plaats. We gaan leren denken als een strateeg.

jeshoots-com-632498-unsplash

De reden dat ik zoveel nadruk leg op een goede voorbereiding is dit: als je niet weet wat je doet kom je nergens.

Het is een oeroude wijsheid die ik heb ontleend aan het boek ‘De Kunst van het Oorlog Voeren’. Geschreven door de Chinese generaal Sun Tzu. Zonder overzicht op het slagveld kun je geen oorlog voeren. Dat begreep deze mijnheer al duizenden jaren geleden. Alle ondernemingen, ook kleine, zijn voor hun succes schatplichtig aan deze levenswijsheid. Bewust zijn van zulke basisregels betekent niet dat je zomaar zult slagen in je voornemens. Het maakt het wel makkelijker. Maar leuker kunnen we het niet maken.

Iedere strategie begint met een beeld van het doel. Voor Sun Tzu was dat ‘Winnen zonder strijd’. Als er geen bloed hoeft te vloeien en de kosten van een oorlog beperkt blijven, is dat beter voor iedereen. Het gaat er om waar je de focus legt. Veel van mijn klanten staarden zich blind op het bezit van een huisstijl, een visitekaartje, of een website. Ik moest ze heel geduldig uitleggen dat dit slechts middelen zijn. Wel handig om gebruik van te maken, maar tijdelijke hulp bij het bereiken van je doel. Het belang wat men hecht aan die middelen is soms terecht, maar vaak overdreven. Later in dit boek leg ik je uit wat terecht en wat onzin is.

Eén van mijn klanten voerde de slogan: Wat sommige mensen geloven dat onmogelijk is, is iets dat ze niet eerder hebben gezien. Hij verkocht daarmee trainingen, workshops en seminars aan het hogere segment voor managers van Multinationals in Nederland en Amerika. De wijsheid over succesvol zakendoen lijkt vaak uit Amerika te komen. Vergis je echter niet. De bakermat van alle wijsheid ligt in China en India. Ooit een eye opener voor Marco Polo, die oude Venetiaanse globetrotter. Over honderd jaar zou het zo maar kunnen dat Europeanen en Amerikanen de nieuwe economische vluchtelingen zijn. En nee, het kan geen kwaad je daar nu al mentaal op voor te bereiden. In het belang van je kinderen.

Dat levert de vraag op wat succes is.

Het mooiste wat ik daar over las is: genoeg is genoeg. Alle hebzucht in de wereld komt van de angst niet genoeg te hebben. Daarom willen zelfs de rijkste mensen op aarde steeds meer. Onze verre voorouders begrepen goed dat meer verzamelen dan je nodig hebt de oorsprong is van ziekte, zorgen, rampen, oorlog, dood en verderf. Ze wensten hun concurrenten of vijanden veel personeel toe. Ook toen was het bezit van de zaak het einde van het vermaak. Als rijkdom en bezit op nummer één staan, kun je zelf beter nul zijn… luidt een oud Russisch gezegde.

Nogmaals: genoeg is genoeg.

Mijn betoog zal voor sommige collega marketeers onzin lijken. Teveel extra informatie en waar gaat dit over? Wanneer maakt die man nu eens zijn punt. Dit boek wil echter geen standaard geschrift zijn. Het staat in een geheel andere traditie. Ook daar vertel ik je misschien nog wel eens iets over. Voor nu is dit alles. Ben je er nog? Kijk, dan ben je uit het juiste hout gesneden. Je laat zien wat je waard bent.

HUUB KOCH


About Huub Koch at Now or Never


VOLGEND HOOFDSTUK >


Advertenties

2 gedachten over “4.5 De Aanjagers van Alles. Marketing & Communicatie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close