5.1 Het enige wat relevant is voor een ander is jouw betekenis.

Als mens wordt je ongewild geboren. Het was de keuze van je ouders. De gemiddelde zp-er is tegen wil en dank zelfstandig. Het was de keuze van je baas om jouw baan op de tocht te zetten. Na 150 sollicitaties en dito afwijzingen kies je voor reïntegratie naar zelfstandigheid. Alleen een enkeling doet dit vrijwillig.

Zeker de eerste jaren is dat een tijd van tobben, afzien en leergeld betalen. Je mag dan een vakman of vakvrouw zijn, – of een kunstenaar – van ondernemen heb je nog geen kaas gegeten. Meestal heb je een jaartje of drie nodig om dat nieuwe vak goed in de vingers te krijgen. Dan ben je er nog niet.

Echt plezier beleven aan zelfstandig ondernemen vraagt een lange adem.

Of de juiste voorbereiding. Nieuwbakken zp-ers blinken zelden uit in tijd nemen om zich echt goed af te vragen wat ze gaan doen en waarom. Ze volgen het pad dat al bestaat. Meer van hetzelfde. Niet vreemd. Dat komt omdat het klant-denken al ingebakken zit in de werkgever – werknemer verhouding. En die denkvorm heb je, voor je zp-er werd jarenlang geoefend. Alles voor de klant! Alles voor de baas! Alles voor de ander! Waar je zelf warm van wordt weet je niet meer.

daryl-bleach-710241-unsplash

Om antwoord te kunnen geven op de vraag wat jouw bestaansreden is, moet je dus beginnen alle overbodige ballast overboord te gooien. Nu meteen. Stel je maar voor dat je in een luchtballon zit die niet van de grond wil komen. Weg met die zandzakken. Stijg uit boven de massa. Bekijk het leven eens van een andere kant.

Eén van die ‘gewone, middelmatige’ ideeën over bedrijfsvoering is dat je als zp-er winst moet maken. Minimaal een ton moet verdienen. Anders heb je geen levensvatbaar bedrijf. De vraag is of je het dan naar je zin hebt. Natuurlijk moet je geld verdienen. Maar wat is genoeg? Veel minder dan de meeste mensen denken.

De komende hoofdstukken bestaan uit filosofische vragen. Vragen rondom de reden van jouw bestaan. Voor de meeste mensen is brood op de plank, vijf keer per jaar op vakantie, en een heel scala aan andere statusgevers, hun kerndoel. Leuk, maar is dat relevant voor een ander? Bezuinig dus op alle onzinverhalen.

Nogmaals: het enige wat relevant is voor een ander is jouw betekenis.

Geeft het feit dat je winst maakt betekenis aan een ander? Nee. Zorgt het feit dat je alles doet om de klant te behagen voor betekenis? Nee. Een behaagzieke zp-er of ondernemer, werknemer of werkgever, dienen daarmee vooral hun eigenbelang. De klant is niet meer dan een melkkoe. Dus amper een levend wezen.

skye-studios-713608-unsplash

Wat je ten diepste drijft raakt daardoor ondergesneeuwd. Zo diep dat zelfs een rijstebrijberg aan motivatieboeken je niet terug kan brengen bij wat jouw kern is.

Want wat ben je eigenlijk? Een bedrijf? Een zp-er? Een ondernemer? Beetje van alles. Wat gelijk staat aan niets. Betekenis begint met gewoon mens zijn.

OK. Betekenis dus. Maar voor wie? Voor de klant? Voor de maatschappij? Voor jongeren, ouderen, mensen van middelbare leeftijd? Autochtonen of allochtonen? En wat drijft je dan echt? Qua passie. Wat wil je daar mee bereiken? Werkelijk.

Wat voeg je toe aan andermans leven, met jouw bestaan? Als mens.

Weten waar jouw eigen ideologie uit bestaat is de eerste stap in een proces van voortschrijdende zelfkennis. Dit fundamentele uitgangspunt begint met bewust worden van je overtuigingen. En daar vervolgens vragen bij te stellen. Anders dan je gewend bent. Zoals:

1. Waarom besta jij en voor wie?

2. Als geld geen punt is, waar ga je dan echt voor in leven en werk?

3. Hoe kijk je naar mensen? Inclusief jezelf.

4. Hoe zie je de wereld en de maatschappij en jouw rol daar in?

5. Hoe kijk je naar de branche waar jij in werkt?

Of je nu negatief of positief denkt over bepaalde zaken, doet er niet toe. Zeker niet in dit geval. Want alles kan een aanleiding zijn om je drijfveren te vinden, je passie. Wellicht ontdek je dat het daarbij niet zozeer gaat om talent of vaardigheden, maar om jouw kracht. Jouw echte kracht is vaak iets dat je al van jongs af aan kunt en doet zonder er bij na te denken. Natuurlijk kan daar talent bij komen, vakmanschap of sterke punten. Maar waar je kracht ligt ontdek je als je weet wie je echt bent. Jouw betekenis dus. Dat is wat mensen nodig hebben, van jou. Vooral dat.

Al het overige is ballast.

Waar jij uniek in bent, eenmalig, is dus als geen ander, je enige echte bestaansreden. Daarmee positioneer je jezelf in de wereld. Oftewel, je vindt je eigen plek. De bovenstaande vragen helpen je daarbij. Ook als de antwoorden die je nu geeft voorlopig zijn. Want wie jij bent blijft altijd gelijk, maar de antwoorden die dat oplevert veranderen. Neem maar eens een weekje de tijd om hier bij stil te staan, daarna gaan we op weg naar het volgende hoofdstuk.

HUUB KOCH


About Huub Koch at Now or Never


VOLGEND HOOFDSTUK >

Advertenties

6 gedachten over “5.1 Het enige wat relevant is voor een ander is jouw betekenis.

  1. Cecile Snijders liked your post.

    Like

  2. Diana Schadek vindt dit leuk.

    Like

  3. Liz Vedder liked your post.

    Like

  4. Carla Koch vindt dit leuk.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close