5.5 Je missie als uitdagende belofte: hoe ambitie visie succesvol verkoopt.

Je weet wat je wilt veranderen (visie) en je weet waarom je dat wilt veranderen (inspirerend idee), je bent je bewust van waar je goed in bent (unieke kracht). Om deze drie elementen te bundelen naar een praktische aanpak, waarmee je jouw en andermans dromen kunt realiseren, heb je drie ondersteunende handvatten nodig. Een missie, een uitdagende belofte en ambities die dat alles op scherp zetten.

Nee, succes komt je niet zomaar aanwaaien. Vaker is het een kwestie van tijdens je werkzaamheden de verbouwing van jouw positionering vernieuwende vormen laten aannemen. Zodoende worden je producten of diensten geoptimaliseerd en sluiten ze steeds beter aan bij de klanten waar jij het meest voor kunt betekenen. En omgekeerd die klanten ook weer voor jou, als bedrijf.

Jouw missie als uitdaging.

Een missie die gemakkelijk te realiseren is brengt je niet ver. Als die missie niet voldoende ambitieus is heb je hem al binnen korte tijd uitgevoerd. Om je publiek blijvend te inspireren zul je dan een nieuwe missie moeten formuleren. Een missie die een lange adem van je vraagt, daagt mogelijke klanten uit, en ook jouzelf. Want een onderscheidende missie is voor alle betrokkenen een pijnpunt.

Heb jij als ondernemer niet voldoende klanten, dan doet dat pijn. Als ik de oplossing heb om jou aan voldoende klanten te helpen, maar ik kan jou niet bereiken met die boodschap, dan doet ook dat pijn.

ian-froome-321116-unsplash

De formule voor succes is: visie, idee, en unieke kracht zorgen voor een organische missie, een missie die bij jou past. Die missie, plus een belofte, gekoppeld aan ambities inspireren jouw doelgroep. Om met je samen te werken, je product of dienst af te nemen, van jouw missie een succes te maken. Want dat is ook in hun eigen belang.

Waarom moeten kleine bedrijven en zelfstandige professionals groot leren denken? En wel nu meteen.

Wat betekent dat? Groot denken.

Als je missie niet uitdagend genoeg is zal ze geen respons opwekken. Dan blijf je hangen in de middelmaat. Kijk maar naar jezelf. Een doorsnee stroopwafel is niet meer dan maagvulling. Een stroopwafel die een regelrechte smaaksensatie is zul je nooit meer vergeten. En smaakt naar meer.

Als je missie een heel specifieke doelgroep blijvend inspireert ontwikkel je een niche. Een niche is een trouwe schare volgers, fans en klanten. Ze vormen jouw Community en hangen aan je lippen. Ze sparen, of besparen op alles, om jouw product of dienst te kunnen kopen. Want ze weten dat jij kunt helpen bij de hindernis die ze al jaren dwars zit.

Waarom?

Omdat jij het middel bent waarmee zij hun dromen kunnen waarmaken. Meestal zijn die dromen net zo ambitieus als de jouwe. Soort zoekt soort. De belofte om de dromen van je klanten waar te kunnen maken, gekoppeld aan de ambitie om je klanten maximale zekerheid te geven, dat hun doelen bereikbaar zijn, maakt jouw aanbod als een magneet, onweerstaanbaar.

sharon-mccutcheon-521259-unsplash

Laat mensen verliefd worden, op jouw idee, visie en belofte. Een voorbeeld.

Een illustratie van wat in vaktermen een Love Brand wordt genoemd, is Kitty Kylian van de Blogacademie. Zij begon dit bedrijf alweer meer dan tien jaar geleden. Met twee collega’s. Om zelfstandige ondernemers te helpen zichzelf beter te verkopen op internet. Door meeslepende teksten te leren schrijven voor op hun weblogs.

Als voormalig journaliste bij toonaangevende media als NRC en Elsevier, en een kritische blik als geschoold historicus, wist zij de aandacht van haar doelgroep te vangen en vast te houden.

En toen leek er een kink in de kabel te komen.

Binnen een jaar na de start haakten haar collega’s af en stond zij alleen voor de taak van de Blogacademie een succes te maken.

De unieke kracht van Kitty is echter dat ze meeslepend kan schrijven.

Niet een beetje goed. Belachelijk goed zelfs.

Na de metamorfose naar een eenmansbedrijf werd dit haar belofte aan klanten: De Blogacademie leert je belachelijk goed (zakelijk) schrijven en bloggen.

Tegenwoordig zegt ze het zo: Goed schrijven kun je razendsnel leren.

Voor nog geen 200 euro leer je de basisvaardigheden. Wil je een Professionele cursus doen, dan betaal je 3000 euro. Die laatste cursus is al jaren bij iedere ronde uitverkocht. Je moet er dus snel bij zijn, of wachten op de volgende cursus.

Of je nu haar eigen blog volgt of de referenties van voormalige klanten leest, de kwaliteit spreekt voor zich. Ze heeft een plek gecreëerd waar ze invulling kan geven aan haar kracht en haar eigenzinnigheid. Want, zoals ze potentiële studenten haarfijn uitlegt, ze is Delicate as A Handgrenade als het gaat om het leggen van haar vinger op jouw gevoelige plek. Waar ze vervolgens keihard in knijpt. Ter lering. Beetje leedvermaak is haar ook niet vreemd. Als je daar om kunt blijven lachen is er niets aan de hand. Want hé, je leert wel belachelijk goed schrijven.

Zo komen een visie op een bestaand probleem (het ontbreken van vaardigheden), een idee over de oplossing van dat probleem (de cursussen van de Blogacademie), en de unieke kracht van Kitty, samen in een missie en een belofte.

Die combinatie activeert de ambities van haar doelgroep op aansprekende wijze.

En haar eigen ambitie: iedere week een artikel schrijven dat laat zien waar zij voor staat. Met in het kielzog van die publicatie tientallen tot honderden reacties. Plus een moeiteloze stroom inschrijvingen voor haar cursussen.

En nee, ik heb geen aandelen in haar bedrijf.

rawpixel-403488-unsplash

Natuurlijk, er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Dit is maar één voorbeeld. Nu ben jij aan de beurt om jezelf scherpe vragen te stellen:

Formuleer je missie als volgt:

– Ik zie om mij heen dat…
– Ik wil graag in de toekomst zien dat…
– Daarom ga ik het volgende doen…

Onderzoek de geloofwaardigheid van je missie in relatie tot jouw unieke kracht. Is dit de meest logische uitdaging om aan jezelf te stellen?

We gaan nog even verder…

Formuleer drie ambities die je leiden naar het realiseren van je missie.

Des te groter die ambities zijn, des te langer doe je er over om het doel van je missie te bereiken. Is dat erg? Nee. Als een ambitie binnen een jaar bereikt is ben je werkloos. Kun je tot ver voorbij je pensioen-gerechtigde leeftijd doorbuffelen, dan weet je dat het gaat om een levenswerk dat langdurig aan een behoefte voldoet.

Ik neem Kitty nog even als voorbeeld:

Ambitie 1. Zelfstandige ondernemers beter leren schrijven, om zodoende zichzelf online krachtiger te presenteren.

Ambitie 2. Professionele schrijvers en journalisten nog beter, dan ze al kunnen, te leren schrijven en bloggen.

Ambitie 3. Zelfstandige ondernemers en Professionele schrijvers leren om belachelijk goed, (zakelijk) te schrijven en te bloggen. Niet tevreden? Geld terug.

Het bovenstaande laat je zien welke overtreffende trappen van ambities en beloftes de Blogacademie karakteriseren. Dat levert een belofte op die woest aantrekkelijk is, en een duurzame missie die onverwoestbaar is tot in lengte van dagen.

baim-hanif-89800-unsplash

Een belofte moet je wel waarmaken, in alles wat je doet. Zo’n belofte is liefst zo kort als een slogan. Een belofte die verleidelijk is zegt tevens: hier kun je mij op afrekenen.

Kijk, zo krijg je vaste grond onder je voeten. En wordt je maximaal betekenisvol voor anderen. Zo zet je iets neer in de wereld, laten we dat woord ‘markt’ maar even vergeten. Een product of dienst waar een ander ook echt iets aan heeft.

Wat dat betreft is het net als met het schrijven van een boek. Als de inhoud niets toevoegt aan wat reeds bestaat, dan kun je het net zo goed laten. Want wie zit hier op te wachten? Een kwestie dus van GO of NO GO.

Doe je iets alleen maar voor het geld? NO GO.

Doe je iets ter meerdere eer en glorie van jezelf? NO GO.

Doe je iets omdat je weet dat je daarmee het leven van een ander beter, leuker en mooier maakt? En dus doeltreffender. GO. GO. GO.

Want alleen dat laatste geeft het antwoord op de vraag: hoe ambitie jouw visie succesvol verkoopt.

HUUB KOCH


About Huub Koch at Now or Never


VOLGEND HOOFDSTUK >


Advertenties

4 gedachten over “5.5 Je missie als uitdagende belofte: hoe ambitie visie succesvol verkoopt.

  1. Carolien Oosterhoff liked your post.

    Like

  2. Suzanne Volder liked your post.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close