5.6 Creëer een instant wij-gevoel: de naam van jouw bedrijf en aanbod.

De aard van je bedrijf speelt een belangrijke rol bij de naamgeving. Het dagelijks gebruik van de naam is tevens een belangrijk herkenningspunt. De naam van je bedrijf en de diensten of producten die je aanbiedt, zorgt ervoor dat je een positie inneemt in het brein van je klant.

Vergeet zo snel mogelijk wat de concurrentie doet, jouw doelgroep is de doorslaggevende factor bij naamkeuze en maatgevend als uitgangspunt.

Klant-appeal is en blijft op nummer één staan. Want een juiste en verleidelijke naam zorgt voor een instant wij-gevoel. Je maakt contact. Aanbieder en afnemer trekken elkaar aan als een magneet.

Je weet vanaf het eerste moment dat je voor elkaar bestaat.

josephine-menge-717900-unsplash

Wat is de juiste naam voor mijn bedrijf en mijn producten of diensten?


Op deze plek ga ik je bijpraten over bedrijfsnamen, naamgeving- strategieën en methodieken. Aan het eind van deze tekst vindt je een Checklist voor Productnamen, Bedrijfsnamen en andere Merknamen.

Essentieel uitgangspunt bij naamgeving is dat het een extreem sterk instrument voor positionering is. Het is de belangrijkste marketingbeslissing die je kunt nemen. Een beslissing die deel uitmaakt van je ondernemingsstrategie.

Naamgeving en visuele identiteit zijn voor een bedrijf een uitermate waardevol bezit. Deze elementen worden dan ook steeds vaker meegerekend als bedrijfskapitaal. Uit onderzoek blijkt dat met naamgeving alleen al een verhoging van de omzet met 27% kan worden bereikt.

Naast naamgeving is ook de pay-off, de slagzin of slogan die achter of onder jouw bedrijfsnaam geplaatst wordt, belangrijk. Vooral bij niet beschrijvende merknamen (waarover dadelijk meer) kan de pay-off gebruikt worden om kort en bondig te communiceren waar jij als ‘merk’ voor staat.

Meest voorkomende hindernissen en valkuilen bij naamgeving.

Beschikbaarheid. De vraag naar de beschikbaarheid van een naam is het ultieme moment van de waarheid. Registratie bij de Kamer van Koophandel biedt snel inzicht of de naam al vrij is. Nog sneller valt na te gaan of de gelijknamige domeinnaam nog vrij is. Ook het Benelux Merkenbureau biedt uitkomst. Als iemand anders de naam al bezit kun je meestal het beste iets nieuws bedenken. Alleen als de investeringen het waard zijn kun je overwegen om een naam of een domeinnaam over te nemen door hem te kopen.

Een voorbeeld van hoe het mis kan gaan: de organisator van het B2B evenement Ambitio had in 2005 al uitgebreid foldermateriaal laten drukken, maar was vergeten de domeinnaam te registreren. Door een lek binnen het reclamebureau dat de folders produceerde had een vage kennis van een medewerker van het bureau de naam in het geheim geregistreerd. Daardoor bleef de domeinnaam die op de folders en in de persberichten stond onbereikbaar, want de domeinkaper vroeg een megabedrag voor het domein. Helaas voor de organisator en voor de deelnemende bedrijven werd hierdoor dit evenement amper bezocht.

israel-palacio-778505-unsplash

Welke soorten namen staan er tot je beschikking?

Globaal bestaan er 2 soorten bedrijfsnamen: beschrijvende- en niet beschrijvende merknamen. Een beschrijvende naam is bijvoorbeeld leukedingendoen.nl. Een niet beschrijvende naam kan een eigennaam zijn, een woordsoort waarmee een individuele persoon of zaak wordt aangeduid. Bijvoorbeeld: Jan Jansen. Bij de groei van een bedrijf kan zo’n persoonsnaam een echte merknaam worden: Heineken, Philips, Fokker, Van Nelle en Nestlé zijn allemaal gebaseerd op de namen van hun oprichters. Inmiddels zijn ze een begrip dat ver boven de persoon is uitgegroeid.

Er zijn vele manieren om een merknaam te bedenken. Vragen daarbij zijn onder andere: werk je met echte of verzonnen woorden? Wanneer werk je met trendy namen? Kies je voor een naam die de eigenschappen van je product benadrukt? MaxFactor koos ooit de naam DeepCleanser voor een lotion die deze eigenschap bezat. Werk je met bestaande woorden of gebruik je pure fantasie? Heb je al een merknaam en breid je het assortiment uit met een toevoeging als Google Talk, Google Wave, enzovoorts? De eerste naam is dan wel te beschermen, de tweede meestal niet omdat die generiek is. Verwijs je naar Topografie, Historie of beroemdheden? Op het laatste kan auteursrecht rusten.

We kunnen veel leren van hedendaagse naamgeving tactieken. The Name Inspector stelde in 2007 een lijst op van 10 Categorieën van door Techcrunch verzamelde namen voor bedrijven. Voorbeelden die zowel bij het bedenken van trendy namen als voor web- en offline namen te gebruiken zijn. Een lijst die overigens voor uitbreiding in aanmerking komt. Vertalen we deze lijst naar de Nederlandse situatie dan komen we op:

– Bestaande woorden en verkeerd gespelde woorden.
– Samengestelde woorden.
– Gezegden.
– Mengvormen.
– Aanpassingen.
– Toevoegingen
– Fantasienamen.
– Woordspelingen.
– Eigennamen.
– Afkortingen.

Daaraan valt wat mij betreft nog toe te voegen:

– Vestigingsplaatsen, streeknamen of landennamen.
– Huisnummers.
– Associaties.

Tot zover de Categorieën. In mijn Checklist voor Productnamen, Bedrijfsnamen en andere Merknamen (onderaan) kom je in alfabetische volgorde nog meer overwegingen tegen bij het bedenken van een goede naam. Die kun je gebruiken om verder te reflecteren.

Online en Offline op Namenjacht.

Als je je huiswerk hebt gedaan op het gebied van visie en missie komt al snel het moment dat je daadwerkelijk onderzoek moet doen naar een naam. Je kunt deze zoektocht deels via internet doen, waarover zo meer. Toch is het verstandig om ook simpelweg gebruik te maken van sessies met pen en papier. Dat geeft nl. meer rust en ruimte voor reflectie. Je kunt dit alleen doen of met één of meerdere sparringpartners.

Zoeken naar Engelstalige namen.

Zomaar een mogelijke domeinnaam intypen in je browser werkt niet altijd. Als je dan de mededeling krijgt – kan de server niet vinden – wil dat nog niet zeggen dat de domeinnaam nog vrij is. Als je zeker wilt weten of Engelstalige namen met de extensie .Com .Net .Org .Info .Biz en .Tv nog vrij zijn ga dan naar: Nameboy of InstantDomainsearch. Nameboy geeft je tevens mogelijke alternatieve woordcombinaties. Deze tip heb ik van Boris Veldhuijzen van Zanten, voormalig student van mij. Boris vindt een goede naam belangrijk bij het begin van ieder nieuw project, omdat het direct een motiverende werking heeft op alle betrokkenen.

Zoeken naar Nederlandse namen.

Voor het beschikbaar zijn van Nederlandse namen check ik zelf altijd een zoekmachine bij een internet-provider. Dan is in één oogopslag duidelijk welke domeinen nog beschikbaar zijn, ook met andere extensies dan .nl. Je kunt ook kijken bij de SIDN. Als een NL – domein vrij is, is de naam meestal nog niet geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Dezelfde dag zelf registreren als je zeker weet de naam te gebruiken!

Alternatieve methoden.

Veel woorden en woordcombinaties kun je ontdekken door at random te zoeken op Wikipedia, bij VanDale of andere woordenboeken als Synoniemen en Encyclo. Ook via Google vind ik interessante woorden en woordbetekenissen door over een woord de vraag te stellen: Wat is…? Een geweldig hulpmiddel is Thesaurus. Een Nederlandse versie heet Lingo24 en een andere Engelse: Reference. Klik door op woorden die je aanspreken en sla woorden die iets voor je betekenen op in een teksteditor of schrijf ze op papier.

Verzamel ook zoveel mogelijk aan elkaar gerelateerde woorden. Het ene woord leidt weer naar het volgende woord. Je kunt dit volgens een brainstorm-methode doen (heb geen kritiek op de resultaten tot de sessie voorbij is), door alle woorden op Post-It stickers te schrijven en die op de muur te plakken en later te groeperen. Je kunt ook volgens een mindmap-model werken.

Er zijn nog veel meer methoden om namen te genereren. Uiteindelijk gaat het er vooral om een goede manier te vinden om in de juiste stemming te komen.

Zelf stond ik aan de wieg van bedrijfsnamen als: Zichtbare Zaken | Verbeeldingskracht voor Professionals, Viafilm | ondernemer in beeld, Gloednieuw | Het relatie atelier, en Being In The Room | Moving Your Audience.

rawpixel-455996-unsplash

De Checklist voor Productnamen, Bedrijfsnamen, en andere Merknamen.


De Checklist voor Productnamen, Bedrijfsnamen, en andere Merknamen, helpt je, in alfabetische volgorde, een goede naam vinden. Dit is vooral een proces. Het gaat sneller dan je dacht, maar duurt langer dan je wilt. Geniet er dus van! Veel plezier!


Aaibaar
Hoe lief, eetbaar, eenvoudig en puur wil je het hebben? Denk bijvoorbeeld aan Fruitvriendje, My Little Pony en Apple.

Afgeleide
Zitten we bijvoorbeeld vast aan een holding- of familienaam?

Afkorting
Moet er een in-de-wandeling-naam uit kunnen ontstaan?

Associatie
Waar doet de naam aan denken? En wat zijn de onverwachte positieve of negatieve associaties bij de doelgroep?

Autoriteit
Wil je een meneer zijn, wereldwijde conglomeraten suggereren of aanvoelen als een snoepje of een speeltje?

Begrijpelijk
De naam moet een naam zijn en ondubbelzinnig verwijzen naar een product of bedrijf. Het kan baanbrekend zijn om hiervan af te wijken. Hard Werken, bijvoorbeeld, was de naam van een succesvol bureau voor grafische vormgeving.

Beschikbaar
Gebruikt iemand anders deze geweldige naam al? Of iets wat er op lijkt? Een onderzoek in de registers geeft antwoord op deze vragen en voorkomt conflicten.

Combinatie
Gaan product en pay-off goed samen met de naam of botsen ze.

Concurrentie
Wat is er al op ons gebied? Gaan we mee met de traditie of kiezen we juist voor een afwijkende naam? De zoveelste projectontwikkelaar met een naam die eindigt op staete, mag die nog rekenen op applaus?

Dienstbaar
Namen met service en help erin zijn vrij gangbaar, maar niet altijd even geschikt.

Eenvoud
Het bedenken van een simpele naam kan een grotere creatieve prestatie zijn dan het componeren van een labyrint vol dubbele bodems.

Eerlijk
Maakt het product de verwachtingen waar die de naam wekt?

Effect
Een tv-programma voor de jeugd heet gewoonlijk anders dan een uitvaartverzekering.

Geloofwaardigheid
World Fish Center als naam voor een gammele haringkraam – bestaat echt, in Amsterdam – is natuurlijk erg leuk. Maar als dat wordt ervaren als dikdoenerij, kan het zich tegen je keren.

Humor
Niet altijd gewenst, soms effectief of zelfs noodzakelijk. Denk bijvoorbeeld aan Smultietjes of Meeuweflatsen, namen voor snoepjes die het bij kinderen erg goed doen. Houd er wel rekening mee dat gevoel voor humor door de jaren heen verandert en per regio en bevolkingsgroep verschilt.

Imposant
Een verzonnen naam als Limetree & Hamilton klinkt chic Brits en traditioneel. Dat is precies de bedoeling, terwijl het om een vrij jonge, relatief goedkope en vooral Nederlandse keten gaat.

Informatie
Moet bijvoorbeeld de kernactiviteit, de toegevoegde waarde of de werking van een organisatie of product al uit de naam blijken?

Innovatief
Een aardappelhandel die Sedert 1883 in z’n naam heeft staan, kan best. En bij een advocatenkantoor is dit ook geen bezwaar. Maar voor een reclamebureau is het geen aanbeveling.

Internationaal
Willen we puur Nederlands klinken of juist grensoverschrijdend?

Jeugdig
Een te jonge naam kan als kinderachtig worden ervaren. Bovendien past oud en eerbiedwaardig misschien beter bij ons.

Karakter
Moet de naam sporen met het karakter van het product of juist een schok(je) teweeg brengen?

Lengte
Zijn nauwelijks regels voor. Alleen deze: als het kort kan, hou het dan ook kort.

Marktpositie
De een kan het zich veroorloven de taal van de marktleider te bezigen, bij de ander wekt dat averechts (lees: ongeloofwaardig). Als Philips zei: Let’s make things better, kwam daar al kritiek op. Laat staan als het plaatselijke bakkertje aan dergelijke taal begint.

Memorabel
Niks zeggen, heette jouw bedrijf niet…? is helaas vaak het lot van verzonnen moeilijke namen.

Negatief
Sommige marketeers zijn allergisch voor ontkenningen. Maar Antimot en Wegvlek zijn wel duidelijk.

Nieuw
Een naam met nieuw erin veroudert des te sneller.

Onderscheidend
Worden we zo wel voldoende gezien of gehoord in de massa van soortgelijke producten? Is de naam niet te generiek of beschrijvend?

Opvallend
Wie opvalt, trekt de schijnwerpers naar zich toe. En moet vervolgens wel iets laten zien.

Primaire affectieve reactie
Wat doet de naam bij een eerste confrontatie? Krijg je er bijvoorbeeld dorst van? Voel je een andere sensatie?

Rijm
Iets wat rijmt is gemakkelijk te onthouden, maar kan op de lange duur ook gaan vervelen.

Seks
Moet het? Kan het? Ligt aan product, sfeer en doelgroep.

Speels
Hoe leuk, lekker en luchtig mag het? Bestaat de doelgroep bijvoorbeeld uit kinderen?

Spitsvondig
Een slimme naam is zo slim als de doelgroep.

Sympathie
Chocolaterie Pitbull B.V. en Massagesalon Techno, lijken geen voor de hand liggende opties.

Taal
Een stijlvolle Italiaanse ijssalon noem je bij voorkeur niet Liverpool.

Tekst/beeld integratie
Naam en bijvoorbeeld logo moeten elkaar niet bijten. Op z’n minst.

Toekomst
Trends zijn per definitie vluchtig: namen die daar op inspelen vroeg oud. Toch is voor veel (hype-)producten een gekke trendy naam juist een vereiste.

Toepasbaar
Hoe klinkt de naam aan de telefoon en hoe staat-ie op het briefpapier?

Toepasselijk
Zijn wij dit eigenlijk wel?

Tone of Voice
Is dit wel ons taalgebruik? En: praat je wel zo tegen zakenmensen? Huisvrouwen? Scholieren? Ambtenaren?

Traditie
Moet de afkomst van een bedrijf doorklinken, bijvoorbeeld bij een werkmaatschappij? Of de relatie met een bekend product van hetzelfde merk? Het kan verstandig zijn te leunen op de bekendheid van een bestaand merk zo lang dat de doelstellingen van een nieuw product niet schaadt.

Onuitsprekelijk
Onuitsprekelijk kan zowel leuk als irritant zijn.

Uitstraling
Een naam kan een statement zijn waar je jaren aan vast zit en waaraan je ook gehouden kunt worden. Vraag je dus goed af: wil ik dit jasje elke dag aan? Wil ik hiernaast wakker worden? Moet het bijvoorbeeld eco klinken? Hi-tech? Of juist knus, zoals: Het heerlijk Hollands Poffertjeshuysch?

Vertaling
Betekent de naam in Spanje niet toevallig poep? En wekt hij in het buitenland geen onbedoelde associaties? Denk aan de fameuze auto/braadboter-naam Croma.

Woordspeling
Veel mensen zijn er dol op, anderen worden er gek van. Wees er voorzichtig mee.

Zakelijk
De zakelijke markt stelt vaak andere eisen dan de consument. De voorkeur gaat meestal uit naar zakelijker aanduidingen dan de doorgaans sterk op emotie gestoelde namen van consumentenproducten.

HUUB KOCH


About Huub Koch at Now or Never


NIEUW HOOFDSTUK >


Advertenties

2 gedachten over “5.6 Creëer een instant wij-gevoel: de naam van jouw bedrijf en aanbod.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close