5.7 Laten weten dat je bestaat: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe.

Of je nu ondernemer bent, zelfstandige professional, kunstenaar, schrijver, een stichting of een bedrijf, er komt een dag dat alle voorbereidingen om jezelf ‘in de wereld te positioneren’ compleet zijn. Je hebt een verhaal, een aanbod en een aansprekende ambitie. Tijd om aan jouw publiek te laten weten dat je bestaat. Maar hoe je dat? En hoe maak je een keuze voor een activiteit die bij je past?

Laten weten dat je bestaat begint met jezelf een aantal fundamentele vragen te stellen: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe? Dit is een aanzet tot het bepalen van de juiste media en activiteiten die je gaan helpen jouw droom tot een succes te maken. Door de voorgaande stappen te doorlopen, zie de hoofdstukken 1.1 tot 5.6, weet je inmiddels hoe je jouw verhaal op inspirerende wijze voor het voetlicht kunt brengen. Welk aanbod een passend antwoord is op de vraag: ‘wat betekent dit voor mij?’ De belangrijkste vraag die jouw klant, client, lezer, mecenas of mogelijke deelnemer aan je cursus, zichzelf kan stellen. Het antwoord dat je doelgroep over de streep gaat trekken is helder. Maar dan moet hij of zij ook nog weten dat je ’springlevend’ bent. Dat je bestaat. Tijd voor de zandbak-methode.

oneisha-lee-358027-unsplash

Men neme een bak met zand en plaatst daar kleine poppetjes of andere objecten in, het mogen ook kopjes, glazen of schaakstukken zijn. Deze voorwerpen staan symbool voor de middelen die je wilt gaan inzetten om wereld te laten weten dat jij bestaat, contact wil maken en hier aanwezig bent voor die ander. De personen of organisaties die bij jou passen. Omdat jouw aanbod en je verhaal onontkoombaar en aantrekkelijk is. Dus schop onder je kont en keuzes maken.

Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe.

Voor wie je het doet weet je al. Duidelijk. Maar wat ga je doen? Waar? Wanneer? Waarom en Hoe doe je dat dan? Welkom in de wereld van websites, weblogs, pr, social media, spreken in het openbaar, workshops, video, podcasting, events, guerrilla- en popup acties, mediatraining en tal van andere activiteiten die je helpen om contact te maken met jouw publiek. Want, zonder contact geen contract. Zet jezelf dus in de etalage. Of rol de rode loper uit. Met of zonder tromgeroffel.

Maar eerst terug naar de zandbak.

Midden in die zandbak zet je een symbool voor wie jijzelf bent neer. Daaromheen ga je de media, thema’s en acties groeperen waarmee jij jezelf bekend gaat maken aan jouw doelgroep. Alleen is maar alleen. Echter, de genoemde middelen zijn geen roeptoeters. Die manier van doen behoort tot het verleden. Dus maak je borst maar nat. Ja, dames – meervoud mag ook – en weet dat in dit tijdsgewricht interactie, dus de dialoog aangaan, de enige doeltreffende manier is om contacten te verwerven, aan te gaan en in stand te houden. Zaken doen, klanten werven, het is net of je een nieuwe relatie begint. Heus, zo werkt dat.

kristopher-roller-188180-unsplash

Laten weten dat je bestaat heeft veel weg van ‘daten’. Jezelf voorstellen. Interesse tonen in de ander. Jezelf laten kennen. Het gesprek aangaan. Duidelijk maken wat je in huis hebt. Laten weten wat je voor die ander kunt betekenen en indien nodig, waar jouw grenzen liggen. En dan kan de dans beginnen. De dans om elkaar beter te leren kennen. Wederzijds aanraakbaar te zijn. Om het besluit te kunnen nemen van de gedeelde interesse een vaste verkering te maken. Maar eerst even kijken of je voor deze gelegenheid een spijkerbroek aantrekt of een pak. Een jurk of een mantelpakje. De gelegenheid zelf wijst je de weg.

Tijd voor een overzicht van je keuzes om contact te maken. Kort en bondig. In een volgend hoofdstuk ga ik dieper op onderstaande onderwerpen in.

Websites.

Een goede website verteld in een kort tijdsbestek wie je bent, wat je doet en voor wie. Het is jouw Thuisbasis in een wereld vol Social Media Platforms. Want jouw eigen website is niet alleen jouw eigendom, maar ook de spil waar al die andere middelen omheen draaien. Zorg er dus voor dat iedere link op andere plekken en platforms verwijst naar jouw digitale huis. In een volgend hoofdstuk ga ik dieper op dit onderwerp in.

Weblogs.

Een weblog kan onderdeel van je website zijn. Maar ook onafhankelijk of als subdomein bestaan. Dit is de plek waar je onverbloemd jouw mening kunt geven over de onderwerpen die jouw volgers, fans en klanten interesseren. Webloggen is een kunst. Met verschillende stadia van virtuositeit. Een blogposting schrijven is een vorm van bedrijfsjournalistiek. Om je lezers echt te kunnen raken, bereiken en aan je te binden heb je een eigen vorm en stijl nodig, plus kennis en ervaring. Echt het valt te leren. In een volgend hoofdstuk ga ik dieper op dit onderwerp in.

Public Relations (pr).

Als zelfstandige ben je een manusje van alles. Een Bezig baasje, koffieschenker, administrateur, klantenvanger en de schoonmaakploeg. Alle relaties die je met de buitenwereld en je interne- en externe hulptroepen onderhoudt zijn een vorm van relatiemanagement. Goede relaties met je klanten, met potentiële afnemers, met freelancers, leveranciers, instituties, de pers en vakgenoten is in veel opzichten cruciaal. Zoals je familie in tijden van voorspoed met je meeleeft en in tijden van tegenslag voor ondersteuning zorgt, zo is jouw Community een beslissende schakel in iedere fase van je zakelijke bestaan. In een volgend hoofdstuk …

Social media.

Sommigen lezers weten niet wat Hyves is. Iets van ver voor hun tijd. Facebook, YouTube, Instagram. LinkedIn. Twitter, we kennen ze allemaal. Maar hoe lang nog?Daarnaast bestaan duizenden andere platforms die allemaal een eigen insteek en doelgroep kennen. Weet wat bij jou hoort, wat je leven makkelijker maakt, waar je doelgroep zich bevindt, wat een toegevoegde waarde heeft. Voor jou en je publiek. Social media worden nooit jouw eigendom. En ze hebben ieder voor zich hun eigen plannen. Ieder voordeel heeft zijn nadeel. Bezin je of vraag advies. Of doe eens iets geks, begin een WhatsApp groep.

Spreken in het openbaar.

De zeepkist op. Weet je nog wat dat is? In stadsparken was het ooit, honderd jaar geleden, op sommige plekken nog vorige week, de gewoonte om op een kist te gaan staan en als spreker een mening te verkondigen. Vroeger was spreken in het openbaar vooral preken voor eigen parochie. Een hedendaags publiek is verwend. Goede sprekers zijn niet meer zeldzaam. Zoek maar op TEDx of TEDtalks op Google. Spreken in het openbaar gaat tegenwoordig over een gesprek voeren, een dialoog aangaan en iets opmerkelijks delen. Een goede spreker helpt zijn gehoor over de pieken en dalen van zijn betoog en sluit af – na zijn publiek overtuigd te hebben – met een oproep om in actie te komen.

Workshops en/of trainingen geven.

Begin eens met jouw ervaring, kennis of wijsheid gratis ter beschikking te stellen. Zo’n proefles kan de opstap zijn naar ‘het echte werk’. Jouw expertise beschikbaar stellen aan anderen doe je met de workshop, de training, de leergang, de clinic of de masterclass. Allemaal verschillende verschijningsvormen van het fenomeen ‘cursus’ of ‘opleiding’. Een goede cursus kan de deelnemer extra vaardigheden of inzichten bijbrengen die levensveranderend zijn. Het prijskaartje is afhankelijk van de doelgroep, tijdspanne, waarde, locatie, context en belofte. Een klant kan net zoveel cursussen van jou afnemen als je in de aanbieding hebt, dan houdt het op. En moet je nieuwe klanten werven, of je aanbod vernieuwen.

Video.

Een jaar of tien geleden (Vroegah, Vrroegerr) was werken met video op internet, of daarbuiten, onbetaalbaar. De traagheid van de internet-verbindingen buiten beschouwing gelaten. Nu kan iedereen met een mobieltje met een videofunctie een ster op YouTube worden. Niet dat ik je die doelstelling zou aanraden, maar het kan. Communiceren met video is echter net zo goed een kunst als webloggen of spreken in het openbaar. Je moet er wel handigheid en plezier in hebben. In een wereld waar bewegend beeld steeds meer de norm wordt ligt ook hier de keuze bij jou. Past het? Heb je wat te vertellen? En hoe doe je dat dan? Het fenomeen Webinar of e-learning ligt in het verlengde van deze tool.

Podcasting.

Een goed radioprogramma kan de luisteraar nog steeds uren geboeid houden. De internetversie hiervan noemen we podcasting. Een variatie op dit verschijnsel is het luisterboek. Podcasting is eveneens een kunst en een vak op zich. Een uitzending kan op talloos veel manieren verspreid worden, het is Social Media, maar je kunt het ook op de server van je eigen domein, je website en/of je weblog plaatsen. Hou je niet van video en heb je een goede stem dan kan dit medium een oplossing zijn. In een volgend hoofdstuk ga ik dieper op dit onderwerp in.

Events.

Een feestje bouwen. Wie vindt dat nu niet leuk? In de achtertuin van je bedrijf of atelier. Voor de buurt of in de wijk. Binnen een ondernemersfestival, een kunstbeurs, een sporthal of iedere andere denkbare plek waar kleine of grote aantallen mensen bijeen kunnen komen. Theater Carré afhuren? Het kan. Feestjes bouwen is ook een vak. Als amateur moet je dus wel weten wat je doet. Of goed of niet. Een ‘event’ kan jouw bedrijf of activiteit op de eerste rij van de publieke aandacht zetten. Sommige ‘onvergetelijke gebeurtenissen’ keren ieder jaar weer terug. En trekken een publiek dat steeds groter, breder en aanhankelijker wordt. Ja, ja, er valt nog veel meer over te vertellen. Nu niet.

Guerrilla- popup en andere acties.

Actievoeren komt van demonstreren. Je kunt tegen iets zijn, maar ook voorstander. Dat laatste klinkt positiever. De marktkoopman, de presentatrice van een nieuw product in de supermarkt en zelfs de straatkrantverkoper weten uit ervaring hoe ze de aandacht van een winkelend publiek moeten vangen. Actievoeren voor een product, een goed doel of een ander onderwerp dat onze aandacht verdient kan ook op verrassende wijze. Wel even de pers inlichten of je eigen filmcrew meenemen. Net als met een kunst performance is een ongeregistreerde Guerrilla- of popup actie een moment dat nooit bestaan heeft. Wordt vervolgd.

Mediatraining.

Eigenlijk geen medium dat je kunt inzetten, maar wel een vaardigheid die je nodig hebt als je vaak in de reguliere media komt. Op radio en tv. In tijdschriften of de krant. Mediatraining helpt je dan om niet meer nerveus te worden van een cameraploeg, een dikke microfoon onder je neus, de scherpe vragen van een journalist. Je hebt geoefend en weet hoe dat spel gespeeld wordt. Als je veel ervaring hebt met interviews is het makkelijker om bij je eigen les te blijven. ‘Geen commentaar’ hoef je dan niet te zeggen. Je houdt het gewoon gezellig. Journalisten bijten niet. Zonder terechte aanleiding. De kunst is een goede gesprekspartner te zijn. Die echt ‘iets’ te vertellen heeft. Dat maakt ‘jamming with the media’ leuker.

Overige activiteiten.

Rondneuzen in allerlei ideeën over communicatie kan jou als bezig baasje m/v veel leren over de vele mogelijkheden om te laten weten dat jij bestaat. Als hekkensluiters zomaar een greep uit simpele, maar effectieve middelen.

Nieuwsbrief.

Een nieuwsbrief of mailinglist zorgt voor direct contact met je klanten. Wekelijks. Tweewekelijks. Maandelijks. Vaker of Minder regelmatig. Inschrijven doen de lezers van je nieuwsbrief via een opt-in. Uitschrijven via een opt-out. Een goede nieuwsbrief ligt vaak in het verlengde van je weblog. Goede artikelen, handige tips. Als ze een meerwaarde hebben voor je publiek zijn ze altijd welkom. In de slipstream, onderaan de email laat je nog even weten welke aanbiedingen momenteel actueel zijn. Een mailinglist bestaat uit een verzameling e-mail adressen van je abonnees. Goud waard. Want vrijwillig en gewenst.

Direct Mail.

Uit de oude doos. Een verrassingspakket. Direct mail is per post je potentiële of bestaande klanten een verrassende mededeling of actie sturen. Gemiddeld reageert 3% van de ontvangers. Weggegooid geld? Misschien. Als je het goed doet kan het zijn dat 30% of meer reageert. De ansichtkaart voor meer informatie of een afspraak wordt geretourneerd. Het gratis nummer wordt gebeld. Vrijkaartjes voor jouw event worden besteld. Direct Mail stamt uit de tijd dat boekverkopers, cursusinstituten en handelaren in artikelen zonder winkelpanden hun klanten benaderden via kleine advertenties in kranten, tijdschriften en omroepgidsen. Je knipte ze uit met een schaar en stuurde ze op in een envelop naar een antwoordnummer. Gratis. Sommigen zijn er miljonair mee geworden.

e-book.

Elektronische boeken vind je net als gewone boeken in alle soorten, maten en kwaliteiten. Toen het e-book nog een nieuwtje was had iedere website of weblog eigenaar een gratis e-book ter beschikking. Meldde je je aan op de nieuwsbrief dan kreeg je het e-book er gratis bij. Ik heb daar nooit aan meegedaan. 1% van de e-books die je gratis krijgt zijn het lezen waard. De andere 99% is meer van hetzelfde. Guy Kawasaki legde mij ooit uit dat het maken van een e-book of het opstarten van een bedrijf alleen zin heeft als je daarmee werkelijk waarde toevoegt aan het leven van de ander. Zo niet, vergeet het dan maar. Niemand zit te wachten op onzin.

matty-adame-326235-unsplash

#keigoed

Een oude familiewijsheid luidt als volgt: drie is de maat. Zo is het ook met de middelen die je kiest om de wereld te laten weten dat je bestaat. Zeker als het om Social Media gaat. Er mee werken is één. Het onderhouden is twéé. Een middel naar grote hoogten brengen is drie. Ook hier geldt: Minder is Meer. Maar als je iets kiest, doe dat dan omdat je keigoed wil worden, in het laten zien dat je bestaat en waarom je bestaat. Communiceren is namelijk ook entertainen.

Zorg dat ze aan je lippen hangen.

HUUB KOCH


About Huub Koch at Now or Never


VOLGEND HOOFDSTUK >


Advertenties

6 gedachten over “5.7 Laten weten dat je bestaat: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe.

  1. Leontine Moen vindt dit leuk.

    Like

  2. Jelke Schaafsma liked your post

    Like

  3. “Facebook, YouTube, Instagram. LinkedIn. Twitter, we kennen ze allemaal. Maar hoe lang nog?”
    Uit de tijd van Hyves kunnen we ons nog herinneren hoe snel zo’n volksverhuizing kan gaan. Dat het gaat gebeuren is wel zeker. Wanneer en op wat voor schaal blijft gissen.

    Like

    1. Hij is goed Ronald, alles is tijdelijk.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close