6.2 Zakelijke creativiteit in actie. Een huisstijl die past bij jou en je klanten.

Een logo, visitekaartjes, een website. Allemaal middelen die een zp-er of ondernemer helpen om de toon te zetten om op professionele wijze zaken te kunnen doen. Daarmee bevinden we ons al meteen op glad ijs. Want wat heb je nodig? Wat kost dat? Hou je het simpel of moet het complex zijn. Eén ding is zeker, de basis van jouw huisstijl is het logo.

Een huisstijl heeft veel weg van een maatpak. Voor een zelfstandige professional van even groot belang als voor een groot bedrijf. In ieder geval gaat het om de kwaliteit en de houdbaarheid. Want hoelang gaat een logo mee? Dat is afhankelijk van de context. Welke context? Lees je even mee?

7 hapklare scherpslijpers.

rawpixel-618742-unsplash

1. Voor wie is het logo gemaakt?


Een logo ontwerpen voor een vrije werker (zp-er), een freelancer of een ondernemer vraagt telkens om een andere aanpak. Dat komt omdat iedere insteek en marktbenadering bij deze opdrachtgevers uniek en anders is. Daarbij stelt een logo-ontwerp voor een starter, een doorstarter of een veteraan ook andere eisen. Dit zelfde hete hangijzer is van toepassing bij middelgrote en grote bedrijven. De eerste conclusie: alleen maatwerk voldoet.

2. Welk belang is ermee gediend?


Een logo ontwerpen doe je op basis van doelstellingen. Dat komt voort uit een belang dat gerealiseerd wil worden. Een goed logo moet dat doel en het belang ondersteunen. Op de korte en op de lange termijn. Of, als je daarvoor kiest, één van beiden. In alle gevallen gaat het om ambitie die zichtbaar wil worden en om de belofte die daarmee gestalte krijgt. De energie daarvan kan verschillen. Een logo dat deugt zet een opdrachtgever in zijn kracht.

3. Wanneer is het logo ontstaan?


Het ontstaansmoment van een logo kan zeer bepalend zijn voor de houdbaarheid. Een goed logo kan vanaf de start van een bedrijf zorgen voor een krachtige ondersteuning en een doeltreffend statement. Een duurzaam logo kan ook ontstaan op het moment van een doorstart of bij een verandering van de marktstrategie. Door bijvoorbeeld de punten op de ‘i’ te zetten. Als regel kun je dan stellen dat logo’s waar niet over is nagedacht per definitie hun echte doelen missen.



4. Welk proces ging er aan vooraf?


Maak maar wat, als we het maar mooi vinden, is een briefing die garant staat voor mislukking. Je zult ze de kost moeten geven. De duurzaamheid van logo’s is evenredig aan de energie die er in is gestopt. Een goed ontwerp-proces gaat uit van heldere doelstellingen en vertaalt deze doelen naar een verantwoorde esthetische en conceptuele oplossing die de strategie van het bedrijf duurzaam ondersteunt. Voor minder kun je het net zo goed laten.



5. Wat voor soort logo is het?

Een logo ontwerp kan op diverse manieren tot stand komen. Als eenvoudige typografische belettering. Als woordmerk. Als beeldmerk. Als combinatie. Iedere benadering kan voor maximale eigenheid en herkenbaarheid zorgen. Althans, zolang de vorm geladen is met betekenis. Want zonder inhoud geen kracht. Zonder vakmanschap geen meesterschap. Het is als het verschil tussen een dode letter of een letter die leeft! Maak daar een bewuste keuze van.

6. Welke naamgeving of betekenis wordt verbeeld?


De naamgeving van een bedrijf kan een extra waarde toevoegen aan een logo-ontwerp. Ook de betekenis van een bedrijf kan, mits goed verbeeld, voor een krachtige grafische identiteit zorgen. Een pakkende naam is een magneet die soms complex mag zijn en soms een toonbeeld van eenvoud. Betekenis ontstaat door herkenning die op alle niveaus het gewenste gevoel overbrengt.



7. Wie heeft het logo gemaakt?


Logo’s maken is een specialisme. Niet iedereen kan zomaar een logo maken, dat ook nog eens in het voordeel van de opdrachtgever werkt. De markt van grafisch ontwerpers vraagt van zelfstandige opdrachtgevers een visie op de markt en bewustzijn van de verschillen tussen vormgevers en ontwerpers. In één van de volgende hoofdstukken komen we daar op terug. Ook re-styling is een vak apart en ontpopt zich vaak als compromis dat vermeden kan worden door betere en fundamentele keuzes. Zo’n keuze is een kans. Pak hem als het kan!



noah-buscher-385639-unsplash

Het Logo in 7 tijdloze stellingen


De vraag naar duurzaamheid van logo’s is terecht. Als opdrachtgever investeer je veel tijd, energie en budget in het ontwikkelen van een logo. Om dit vraagstuk te beantwoorden is overzicht nodig. Het bovenstaande levert zeven tijdloze stellingen op als antwoord op de vraag: ‘Hoe lang gaat een logo mee?’



1. Een logo gaat levenslang mee als hij geladen is met betekenis.

2. Een logo dat gebaseerd is op strategische keuzes gaat langer mee.

3. Een logo dat representatief is voor de opdrachtgever is duurzaam.

4. Een logo dat maatwerk is zal beter presteren in alle opzichten.

5. Een logo dat op het juiste moment is ontstaan heeft meer kracht.

6. Een logo dat aan het bovenstaande voldoet levert rendement op.

7. Een goed begin is het hele werk. Tevens de essentie van dit boek.

Natuurlijk is alles relatief. Ook logo’s zijn sterfelijk, tijdelijk, en vergankelijk. Dat neemt niet weg dat de verschijningsvorm van jouw merk, zelfs als micromerk, heel wat langer meegaat dan je zou kunnen vermoeden. In ieder geval net zo lang als de levenscyclus van je bedrijf. Een keuze die je niet vroeg genoeg kunt maken.

OK. Je hebt een logo. Wat nu?

Een logo, of bedrijfsmerk, is een begin. Voor een kleine onderneming gebruik je het woord huisstijl. Voor een marktleider heet dat Corporate Identity. De benaming Visuele Identiteit is synoniem voor beide begrippen.

De basiselementen van een visuele identiteit bestaan uit:

– Het bedrijfsmerk (het logo)
– De lay-out (van drukwerk, digitale media en interieurs)
– De vorm- en communicatie concepten (als stijlmiddelen)
– Het kleurgebruik (kleur bekennen maakt je uniek)
– De typografie (ook letters zorgen voor identiteit)
– Het beeldmateriaal (fotografie, illustratie, of video)
– Het gebruik van taal en teksten (formeel of speels)

Zonder basiselementen kan een visuele identiteit geen vorm aannemen. Die basiselementen geven richting en inhoud aan de middelen van de huisstijl.

De middelen of instrumenten van een huisstijl zijn:

– De grafische bedrijfsstijl
– De digitale bedrijfsstijl
– De ruimtelijke bedrijfsstijl
– De sociale media bedrijfsstijl

Een krachtige huisstijl is onderdeel van het bedrijfskapitaal. Ook na het ontwikkelen van de visuele identiteit blijft zorg en aandacht daarom nodig. Een bedrijfsstijl is nooit afgerond, er zijn voortdurend nieuwe toepassingen te bedenken. Thematisch of voor acties. Verstandig beheer, uitbreiding, verdieping en onderhoud houden de waarde, de kracht en de consistentie in stand.

Zo haal je langdurig rendement uit je waardevolle investering.

charles-deluvio-538048-unsplash

Op kwaliteit besparen is een valkuil.

Over investering gesproken – bespaar op wat je niet nodig hebt – om sommige basis- elementen en middelen kom je niet heen. Een logo, een visitekaartje, een website. In een eigen stijl. Met een goed verhaal en dito aanbod.

Het mag duidelijk zijn dat een zp-er met een kleinschaliger budget minder te besteden heeft dan een onderneming met personeel. Op kwaliteit besparen is echter een valkuil. Als je er van uit gaat dat de initiële kosten zorgen voor een duurzaam resultaat, dan hoef je de komende tien jaar geen investering meer te doen in basiselementen en middelen. Als toevoegingen nodig zijn is dat niet zonder reden, meestal heb je daar dan ook een budget voor, dat zichzelf terugverdient.

Een huisstijl met onderscheidend vermogen laat zien wat je waard bent.

Een huisstijl die meer van hetzelfde is – en niet uitstijgt boven het grijze middenveld – bewijst jou geen dienst, noch je klant. Uit de rijstebreiberg van duizenden bedrijven en bedrijfjes moet jouw klant een keuze maken. Alleen met een ambitieus verhaal, een aanbod dat daarbij aansluit en een eigen stijl die jouw kwaliteit onderstreept, kun je de klanten die bij je passen aantrekken als een magneet. Bewust of onbewust letten die op de details. Ook de details zonder woorden.

Dat is waar een huisstijl richting aan geeft.

HUUB KOCH


About Huub Koch at Now or Never


VOLGEND HOOFDSTUK >


Advertenties

4 gedachten over “6.2 Zakelijke creativiteit in actie. Een huisstijl die past bij jou en je klanten.

  1. Diana Schadek vindt dit leuk.

    Like

  2. Sybren Vlasblom liked your post.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close