6.4 Social Media. Onechte Paradijzen en Virtuele Werkelijkheden.

Bij Social Media denk je vaak alleen maar aan de grote namen met de meeste massa aan gebruikers. Ik hoef ze niet eens te noemen. OK even raden maar, vul maar aan: F. T. L. Y. I. je gebruikt ze via je laptop of je mobiele telefoon. Als je niet uitkijkt ben je er de hele dag mee bezig. Ooit las ik een artikel over de bedragen die adverteerders betalen aan grote platforms om via algoritmes hun advertenties aan jou te mogen tonen. Eigenlijk net zo bizar als het feit dat de winstmarge op Parfum 1500% is. Maar buiten de grote Merken om gebeurt er net zoveel interessants op Social Media gebied als binnen de bekende perken.

Het Engelse woord voor een Groep of Gemeenschap is Community. Een verzameling van mensen die hetzelfde belang delen, of dezelfde interesse. En daarmee gemeenschappelijk een doel nastreven. Dat streven vindt plaats door te delen, elkaar te informeren, verder te helpen op het pad dat je samen loopt. Heel goed te doen buiten de grote platforms om. Voor jou zijn dat hulpmiddelen.

Een kleinschalig publiek is ook een Community. Jouw volgers en fans.

Onafhankelijkheid begint al bij een eigen blog of een website. Dat is jouw thuisbasis. En omdat het behoort tot de wereld van de digitale media, op internet, mag je een blog ook een sociaal medium noemen. Daar deel jij jouw gedachten en gevoelens met jouw eigen groep volgers en fans. Als ondernemer en zelfstandige professional communiceer je met bestaande en potentiële klanten via dat blog of je website. Dat mag een kleinschalige groep zijn, een publiek bestaat namelijk al uit vijf personen, maar de impact die je kunt hebben op mensen kan ook dan groot genoeg zijn om je naamsbekendheid te doen groeien. En zodoende ook moeiteloos klanten aan te trekken. Iedere volger van jouw medium maakt dus deel uit van jouw Community. Hou dat even voor ogen. Als jij op jouw blog echt iets te bieden hebt komt die klant naar jou toe. Acquisitie op de oude manier, koud bellen, netwerken of flyeren heb je dan niet of alleen nog in speciale situaties nodig. Duwen en trekken is sowieso nooit leuk. Laat staan leuren en sleuren.

mike-erskine-144525-unsplash

Contact maken èn onderhouden.

Begin bij het begin. Mensen om je heen verzamelen als startende of doorstartende ondernemer, is eenvoudiger dan je denkt. Op je visitekaartje staat, als het goed is, jouw web-adres. Als daar interessante informatie te vinden is voor jouw publiek dan zullen ze daar zeker gebruik van willen maken. Tips en trucs delen, uitleggen hoe dingen werken in jouw vakgebied, altijd handig en fijn voor jouw lezer. Social Media als gereedschap voor jouw toko heet: van volgers fans maken en van fans vrienden en klanten. Gaat niet altijd van de ene op de andere dag, maar kan sneller gaan dan je denkt. Als je iets te bieden hebt. Kennis, ervaring, wijsheid of een aangename conversatie. Dat laatste is waar communiceren op internet over gaat. Een conversatie beginnen, de dialoog durven aangaan en in de marge van dat persoonlijke, haast intieme gesprek, ook melding durven maken van de actuele aanbiedingen van producten of diensten. Niet als hoofdzaak, want alleen maar commerciële boodschappen zenden is flink irritant, meer als toefje op de taart.

Je website of je weblog is dus één Social Media middel om je Community te bereiken, er contact mee te maken èn die contacten te onderhouden. Een ander, misschien wel belangrijker middel is je Nieuwsbrief. Jouw Nieuwsbrief wordt ook een mailing-list genoemd. Het belangrijkste instap-product om persoonlijk contact te onderhouden. Je volgers schrijven zich daar vrijwillig op in en kunnen zich ook ieder moment weer uitschrijven. Er zijn diverse manieren om een nieuwsbrief vorm te geven qua inhoud, maar de beste manier blijft een nieuw artikel delen dat je hebt gepubliceerd op je weblog. De intro-tekst staat in de nieuwsbrief, het vervolg kan de abonnee lezen op je blog. Daaronder vermeld je de actuele aanbiedingen. Op je blog kunnen lezers reageren en jij weer op je lezer. Zo ontstaat er een mooie interactie, net als in het echte leven. Doe je dit goed dan krijg je in de loop van de tijd echt betekenis voor je volgers. Ik ga nu niet te diep in op het technische aspect, maar een goed gratis systeem voor het versturen van professionele nieuwsbrieven heet MailChimp.

Weblogs en Nieuwsbrieven zijn het kampvuur dat je samen bouwt met de mensen waar jij voor bedoeld bent. Energie stoppen in de grote namen van de Social Media wereld (zie bovenaan) heeft alleen zin als je daar ook echt werk van maakt. Voor een zelfstandige veelal op de lange duur een te veeleisende taak. Zelfs voor grote bedrijven met een Webcare-team al een uitdaging. Verslik je dus niet in de mogelijkheden. Kiezen is een kunst. In de beperking vind jij je meesterschap.

aaron-burden-133361-unsplash

Technologie als dingetje. Do’s & don’ts.

Technische vernieuwingen, nieuwe gadgets, het is een oneindige stroom aan mogelijkheden. De vraag blijft: wat heb je echt nodig en wanneer gebruik je een middel?

Een fotograaf of filmmaker die een drone gebruikt om zijn beeldende vocabulaire uit te breiden is hedendaags bezig. Kan vernieuwende perspectieven bieden, maar alleen zo lang als het iets toevoegt aan de emotie die het oproept bij de kijker.

Er zijn ook filmmakers en fotografen die klassieke vormen van beeld maken opnieuw introduceren binnen onze huidige snelle en overspannen manieren van presenteren of communiceren. Zoek maar eens naar de filmpjes van Nic Askew. Hij is sinds jaar en dag een meester in het in beeld brengen van gesprekken met ‘echte’ mensen die ook werkelijk iets te vertellen hebben. Geen snelle montages. Wel als ondersteuning een gitaarbegeleiding van eigen hand, en een rustig ritme van vragen en antwoorden. Vernieuwend door het oude vakmanschap in ere te herstellen. Zodoende ook een duurzame bijdrage aan zijn Community.

De keuze voor tools en platforms.

In 2014 werd ik gevraagd om te helpen bij het opzetten van een Crowdfunding-actie voor het Kellendonk-nummer van Literair Tijdschrift Extaze. Probleem: het budget voor dit speciale nummer van het tijdschrift ontbrak. Wat niet ontbrak was de ambitie om in dit jaar het feit te memoreren dat schrijver Frans Kellendonk vijf en twintig jaar na zijn dood, binnen de literatuur, nog steeds springlevend was.

Veertig dagen kreeg de redactie van Literair tijdschrift Extaze de tijd om van hun crowdfundingactie voor het Kellendonk-nummer op VoorDeKunst.nl een succes te maken. Geen sinecure binnen het literaire circuit waar acties via Social Media geen gemeengoed zijn. Bovendien hadden zij, door onbekendheid met de materie, het onzalige idee als filmpje een mini-documentaire te maken. Heel geduldig moest ik ze uitleggen dat zulke filmpjes drie tot hooguit vijf minuten mogen duren. En dat het vanaf het begin kraakhelder moet zijn wat de bedoeling is, waar het over gaat, en wat de donateur terug krijgt voor zijn of haar bijdrage. Het ontbrekende budget voor het maken van deze speciale uitgave was 5000 euro.

Twee weken hadden we nodig om te schrappen en te schaven aan de tekst voor het filmpje. Een charmante redactie-assistente leerde de tekst uit haar hoofd en dit verhaal werd door mij gefilmd met als locatie de trap met rode loper van het redactiekantoor. VoorDeKunst.nl vond het filmpje eigenlijk net iets te lang, maar gaven mijn aanpak het voordeel van de twijfel. Een literair publiek stelt andere eisen dan een jong publiek. En toen begon de teller te lopen.

Collega literaire tijdschriften en websites besteedden aandacht aan de actie. Evenals reguliere media als kranten en radio. De Nieuwsbrief van Extaze draaide overuren. Dagelijkse postings op Facebook, LinkedIn, Twitter en Google+ begonnen al aardig de irritatie grens bij de doelgroep te bereiken. Maar minder of niks doen was ook geen optie. Alles werd in het werk gesteld om dit kindje geboren te laten worden. Op de veertigste dag stond de teller bij VoorDeKunst.nl op 101%.

Daarna kon de redactie van Extaze keihard aan de slag om een mooi thema-nummer over Frans Kellendonk te maken dat ten doop werd gehouden op de bijzondere presentatie-avond op 2 juli 2015 in Sociëteit de Vereeniging in Den Haag. Geen gemakkelijke klus dus, maar wel een succes. Als je weet wat je doet, wat je moet laten, en vervolgens al je energie steekt in de voorwaarden om succes mogelijk te maken. Een kwestie van co-creatie door de voltallige Community.

alex-knight-199368-unsplash

Onechte Paradijzen en Virtuele Werkelijkheden.

Met de huidige stand van de technologie heeft de zelfstandige ondernemer evenveel kansen op succes als zijn grotere broeders. De schaalgrootte is anders, maar Open Source en betaalbare- kant en klare oplossingen, maken het mogelijk om een aardig innovatief deuntje mee te blazen als het om platforms voor online presentaties, webloggen, videobloggen, social networking en e-commerce gaat.

De succesfactor zit hem, zoals altijd, niet in de techniek alleen, want die werkt gegarandeerd goed, maar vooral in het aantrekkelijke van het product of de dienst, het thema of het onderwerp, de strategische keuzes, de vertaling daarvan in de communicatie-concepten, de vormgeving, de beeldtaal en de redactionele formule, kortom het totale marketing- en communicatieplaatje.

Lang, heel lang geleden, was het opzetten van een webshop of een community-applicatie van een beetje gewicht, qua budget, voor veel zelfstandigen, ondernemers, professionals en cultuurmakers, simpelweg een brug te ver. Op dit moment kan iedereen met een beetje initiatief, vaak met één druk op de knop, een eigen platform neerzetten. Technisch geen vuiltje aan de lucht. Uiterst innovatief, maar die voorsprong door techniek is vaak een valkuil.

Neem Ning. Een uiterst succesvolle Community-applicatie. Goed voor tijdelijk en langdurig gebruik.

Binnen Ning kun je vrij gemakkelijk een eigen Community en Social Network opzetten. Dat gemak en het feit dat je het platform vaak tegenkomt zorgt ervoor dat steeds meer zelfstandigen Ning ontdekken en ermee gaan werken. Helaas levert dat niet altijd succes op. Ondanks deze prachtige online software kom je steeds vaker kleinere Social Networks tegen die binnen de kortste keren morsdood zijn, als ze al een leven hebben gehad. Als je er wel een succes van wilt maken is het belangrijk jezelf een aantal vragen te stellen voordat je er aan begint.

Negen vragen die kunt stellen voor je een Community begint.

1. Heb je als initiator ervaring met het runnen van een Community?
2. Ga je voor korte termijn acties, of wil je iets duurzaams opzetten?
3. Heb je een inspirerende redactionele opzet?
4. Heeft de vormgeving een professionele uitstraling?
5. Heb je regels voor het ‘deurbeleid’ en het beheer?
6. Heb je een harde kerngroep van diehard fans?
7. Weet je de passie van de gebruikers op te wekken?
8. Heb je voldoende tijd en energie voor het beheer?
9. Kun je derden inschakelen om de site draaiend te houden?

Zonder antwoorden op dit soort essentiële vragen heb je wel een applicatie met ongekende mogelijkheden, maar zonder een bijbehorende visie, kennis, ervaring en de juiste mindset, weet je de doelgroep niet echt in het hart te raken, laat staan aan je te binden en kom je geen stap verder met je wensen en bedoelingen. Jijzelf en je bezoekers worden al snel Social Media Moe want als er er geen leven in zit heeft een Community geen bestaansrecht en dat is jammer, want een gemiste kans die voorkomen had kunnen worden.

Een Community kan een goede basis voor e-commerce en klantenbinding zijn, maar de Community zelf is daar in eerste instantie niet voor gemaakt. Een Community bestaat bij de gratie van delen en verbinden. Je zult dus eerst moeten geven om te kunnen ontvangen en wat je wilt ontvangen of verkopen zal moeten aansluiten bij de wensen van de Gemeenschap.

Zelf heb ik als ontwerper en community-manager aan diverse Communities meegewerkt: Diverscafe een Community van duiksportfans, wat een project was van Mares, Sporasub en Dacor. Secretary-online een project van mijn laatste werkgever en een uitzendbureau. Go-infra een actiesite voor de infra-branche gericht op jongeren. Portinfolink een Community van een breed scala havenbedrijven in Rotterdam. Spiegelogieland rondom het gedachtegoed van Willem de Ridder en 5 jaar lang The Shocking Blue Memorial Website op Ning, waar ik de oprichter van was. Podfeed dè legendarische podcastcommunity van Leon van Bokhorst mag niet ontbreken in deze rij, al heb ik daar persoonlijk niet aan meegewerkt. Als toevoeging kan ik nog de LinkedIn PowerPoint Groep vermelden, waar ik tot lente 2012 een jaar aan verbonden was. Sommige van die Gemeenschappen bestaan nog steeds, een aantal daarvan heeft een bloeiend bestaan, anderen zijn door omstandigheden gesneuveld.

Wat deze Virtuele Werkelijkheden onderscheidend maakt of maakte van de Onechte Paradijzen die hun beloftes niet waar maken is: Authenticiteit, Enthousiasme, toegevoegde waarde voor gebruikers, extra services, en vooral gedeelde passie, kennis, ervaring en daadwerkelijke ondersteuning waar nodig. De oprichters van dergelijke platforms, of het nu gaat om een team of een individu, wisten hun doelgroep te raken, te binden en verder te helpen.

Bij een succesvolle Community is de gebruiker de spil waar alles om draait. Zonder die gebruiker is er geen Gemeenschap, geen actie en interactie. Het platform schept de ruimte en is motiverend door relevante informatie toe te voegen, die up-to-date houden en discussie op gang brengen, daar ligt de rol van de initiator. Als je dat goed doet kan de gebruiker er zelf mee aan de slag en er zijn eigen ding van maken. Pas dan stijgt de inhoud boven zichzelf uit. Het is net als een café.

Als je wilt weten hoe dat in zijn werk gaat kun je veel leren van de geschiedenis van Virtuele Gemeenschappen. Ooit was daar het Bulletin Board, De Nieuwsgroep en het Forum. Een beetje Googlen en je kunt uit die rijke geschiedenis veel tips en richtlijnen halen die zichzelf bewezen hebben. Een platform als Ning heeft die kennis gestroomlijnd, qua techniek. Qua inhoud en qua regelgeving zul je het zelf moeten doen.

Net als bij websites en blogs zijn ook Communities sterfelijk. De levensduur van een Community is afhankelijk van diverse factoren. Een Virtuele Gemeenschap die een lang leven wil zal dus eerst de antwoorden op eerdergenoemde vragen op een rij moeten hebben. Natuurlijk kun je ook werken met de Trial en Error methode, maar die werkt alleen als de belangen niet al te groot zijn en het tijdspad de ruimte biedt om te experimenteren.

Onechte Paradijzen zijn verleidelijk, want bereikbaar met de druk op een simpele knop: Voorsprong door Techniek is het motto daarbij, maar die voorsprong is bedrieglijk, vooral als iedereen die techniek kan inzetten als Virtuele Werkelijkheid. Het verschil wordt gemaakt met inhoud, want wat je er niet in stopt komt er zelden uit.

omar-prestwich-265221-unsplash

De Weg is het Doel. Wat levert al dat investeren van tijd en energie jou op?

Bij een weblog en een nieuwsbrief blijft de tijd en de energie die je daar in moet steken vrij overzichtelijk. Eén keer per week een nieuw artikel schrijven is op zich een uitdaging. Als je aan dat ritme gewend raakt wordt het deel van je werk en je leven. Minder kan ook. Twee-wekelijks of maandelijks. Net als bij een tijdschrift. Consistentie in de regelmaat blijft belangrijk. Jouw publiek moet wel kunnen rekenen op het ritme van jouw bijdrage aan hun geluk. Geluk? Ja, een boeiend, grappig, of meeslepend exposé van je passie maakt mensen ook blij. Of schudt ze weer even wakker. Of zet ze aan het denken. En helpt ze over de drempel om nu toch eens echt zaken met jou te doen. Hoewel dus kleinschaliger dan een Social-Network, het is en blijft een Community. Jouw Unieke Gemeenschap.

Sinds maart 2006 schreef ik als business-blogger op Weblog Zichtbare Zaken. Over alles wat mij boeit en bezig houdt. De onderwerpen waarover ik publiceerde kenden een grote verscheidenheid. Communicatie en creatie voor professionals en organisaties was de verbindende factor.

Op 3 december 2017 publiceerde ik de 1440ste posting, tevens de laatste. Toen ik stopte met Zichtbare Zaken, mijn bedrijf, en later met het gelijknamige weblog, kreeg ik veel reacties waaruit bleek hoe inspirerend dat voor mijn fans, lezers, klanten en volgers was geweest.

Het weblog van Zichtbare Zaken was opgezet ter inspiratie van klanten, volgers en andere geïnteresseerden. Veelal ondernemers, maar ook marketing- en communicatie professionals. Het weblog was tevens een platform voor experimenten. Zo deed ik onderzoek naar het fenomeen videoblogging op internet. En schreef hierover diverse essays voor het Nederlandse standaardwerk Web TV en experimenteerde met videoblogging op De Roltrap en The Weekly Vlog.

En bereikte de 2e plaats van de Dutch Small Business Blog Award 2010:

De tweede plaats, de runner-up, is volgens het eindoordeel van de jury: Zichtbare Zaken van Huub Koch. Huub heeft een zeer actief blog. Hij blogt al heel lang en zijn artikelen zijn ook altijd grondig. De creativiteit spat van zijn blog en het is ook zijn vak. Daarnaast reageert Huub zeer actief in de reacties op andere blogs.

Zichtbare Zaken in Marcom Top 100 en Longlist Dutchbloggies.

Weblog Zichtbare Zaken sprak volgers aan op het gebied van Marketing en Communicatie. Sinds 2007 stond het weblog in de Marketingfacts Marcom Top 100, de lijst van beste Marketingweblogs in Nederland. In 2008 bereikte Zichtbare Zaken de 47ste plaats. In 2008 stond Zichtbare Zaken ook op de Longlist Dutchbloggies met een eervolle vermelding in de Categorie Zakelijk.

SOB Award for Succesfull and Outstanding Bloggers.

Het Amerikaanse weblog Succesfull Blog van Liz Strauss gaf in 2007 Zichtbare Zaken een SOB Award for Succesfull and Outstanding Bloggers: A unique and outstanding blog is one so compelling and remarkable that it sticks with you – days later you still want to tell folks to experience it. A unique and outstanding blog has an amazing impact on a reader. It is unforgettable to both the adult and the kid in you.

Mooie woorden, maar wat heb je daar aan?

Toen ik begon met webloggen hoefde ik binnen een jaar geen energie meer te steken in acquisitie. De klant kwam naar mij toe. Ze konden me volgen, me leren kennen en zichzelf overtuigen dat ik de man was die ze verder kon helpen.

Negen van de tien gesprekken die daar uit volgden zorgde vrijwel meteen voor een opdracht, een offerte en de bevestiging daarvan. Kijk, daar doe je het voor.

HUUB KOCH


About Huub Koch at Now or Never


VOLGEND HOOFDSTUK >


Advertenties

4 gedachten over “6.4 Social Media. Onechte Paradijzen en Virtuele Werkelijkheden.

  1. Elles van Velzen vindt dit leuk.

    Like

  2. Chris Ezerman vindt dit leuk.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close