6.5 Storytelling – Verhalen vertellen met Oude en Hedendaagse Middelen.

De schoonvader van mijn grootvader, aan vaderszijde, was een echte verhalenverteller. Mensen hingen aan zijn lippen, daardoor bleven de klanten van mijn opa soms wel een uur tot twee uur langer in zijn Tabaksgroothandel dan de bedoeling was. Een prettige bijkomstigheid noemen we dat. De bron van een eindeloze reeks verhalen die mijn vader op zijn beurt aan mij vertelde. Een traditie die zo oud is als de mensheid zelf.

In de geschiedenis van landen en volken noemen we dat ‘de orale traditie’. Het via mondelinge overdracht doorvertellen van bestaande verhalen. Wel eens van het Gilgamesh Epos gehoord? Eén van de oudste verhalen die op aarde bestaat. Allemaal mondeling doorgegeven, eeuwenlang. Over drie continenten. Tot de mens leerde schrijven, de drukkunst kwam en in onze tijd alle bestaande reguliere media (kranten, televisie en radio) nu ook zelfgemaakt kunnen worden door iedere amateur die zin heeft, en de tijd neemt, om de kneepjes van het vak te leren. Want verhalen vertellen, op welke wijze dan ook, is ook (echt) een vak.

anika-huizinga-624630-unsplash

We gaan het in dit hoofdstuk dus hebben over Storytelling – Verhalen vertellen met Oude en Hedendaagse Middelen.

Verhalen vertellen en er naar luisteren. We houden er allemaal van. Als kind voor het slapengaan. Als puber bij het kampvuur op het strand. Als volwassene op iedere plek waar je samenkomt. Verhalen stimuleren de verbeelding en nemen je mee op reis. Voor je het weet ben je, zonder van je plek te komen, in een andere wereld. Je innerlijke bioscoop met 5D fullscreen en Dolby 4weg Stereo. Of het nu om persoonlijke verhalen gaat, of verhalen in een zakelijke context, ze zijn het ideale voertuig om de aandacht vast te houden en aan te sturen. Voor ondernemers en zelfstandige professionals een klantenvanger van formaat.

Maar dan moet je wel een goed verhaal hebben en als je het niet direct en face-to-face kunt vertellen, middelen gebruiken om jouw verhaal door te vertellen. Middelen als krantjes, boeken, weblogs, e-books, whitepapers, presentaties, lezingen, webinars, vlogs en podcasting. Ze bestaan in allerlei soorten en maten.

En nu gaan we vaart maken.

Mensen hebben tegenwoordig een kortere aandachtspanne dan vroeger. Twee uur luisteren en meedoen aan een interactieve lezing en je bent gesloopt. Een video op YouTube die langer dan een kwartier duurt? Moet wel heel interessant zijn. Een blog-artikel die niet puntig is en snel tot de kern komt? Wordt zelden uitgelezen. Als het kort kan hou het dan kort. Dit boek is op die regel een uitzondering. Waarom? Omdat je dit boek gratis krijgt, en om echt iets van de inhoud te begrijpen daar iets voor moet doen. Jouw aandacht is je betaalmiddel. Geen zin in? Ook OK. Toedeloe! Ik doe dit voor mijn plezier, en om jou wellicht iets mee te geven dat je kunt gebruiken. Niet interessant voor jou? Prima, even goede vrienden.

ethan-hu-590389-unsplash

Storytelling anno Nu – Verhalen vertellen met Hedendaagse Middelen.

Zou ik dan niet beter een video maken of een podcast over dit onderwerp? Jazeker, maar dat komt later – als dit boek af is.

Over Verhalen vertellen hebben we het al gehad. Hier neem ik je mee op een tochtje langs Hedendaagse Middelen. Maar eerst een stukje geschiedenis.

Op de middelbare school was ik hoofdredacteur van de schoolkrant. Naast redactionele artikelen tekende ik de illustraties. De krant zelf werd met een stencilmachine gemaakt. Toen de meest goedkope versie van de drukpers.

Als jij je boven het maaiveld begeeft kun je zomaar in het nieuws komen. Want iedere prestatie die een beetje opvalt kan opgepikt worden door journalisten.

Zonder daar op uit te zijn werd ik binnen de kortste keren een nieuwsitem voor lokale kranten en nieuwszenders. Voor ik begreep wat er aan de hand was werd ik daardoor ook bij landelijke media en radiostations een graag geziene gast. En zelfs één keer op de televisie. Maar dat telt niet mee, want het programma zelf werd een flop en dus werd ‘mijn uitzending’ geen feit. Toch een mooie ervaring.

Tot ik weer de anonimiteit opzocht. Even snel als je bekend kunt worden ben je ook weer ‘niemand’. Bekendheid geeft vleugels, maar geen parachute.

En toch – nog steeds wordt ik met regelmaat gevraagd om mijn mening te ventileren over onderwerpen als de popgroep Shocking Blue en de vlogserie De Roltrap – wat ik categorisch weiger. Ik heb wel iets anders te doen.

marc-kleen-676891-unsplash

Dankzij mijn ervaringen met Oude Media kreeg ik vanaf 1996 interesse in Nieuwe Media. Vanaf het eerste moment begreep ik de mogelijkheden. Met een laag budget zelf een krant maken die iedereen wereldwijd kan lezen. Of een televisie of radio uitzending. Zonder tussenkomst van de Oude Media. Do-It-Yourself.

Ik was niet de enige. En kwam inspirerende soortgenoten tegen. Bijvoorbeeld op de Yahoo Videoblogging Group. Allemaal pioniers van over de hele wereld, in een tijd dat internet verbindingen nog traag waren, maar de ambities om je eigen stem te vinden zo hoog als het nieuwste gebouw in Shanghai.

Toen ik begon met webloggen bevond ik mij na zeer korte tijd opeens in een netwerk van bloggers die dit gevoel van baanbreken, voortrekken, of wegbereiden gezamenlijk deelden. Hier werd de toekomst gemaakt, geschiedenis geschreven.

Sinds die tijd is er eigenlijk weinig veranderd. De jonge generatie YouTubers borduurt voort op de weg die de voorgaande generatie mogelijk heeft gemaakt. En dit is niet de plek om daar uitgebreid op in te gaan.

andrik-langfield-454212-unsplash

Hetzelfde verhaal zou ik kunnen vertellen over podcasting, spreken in het openbaar, het schrijven van boeken, whitepapers of webinars. Allemaal oude wijn in nieuwe zakken. Waar het op neer komt is dit:

Zonder talent blijft alles wat je op dit gebied doet een hobby. Maar met wat ambitie kun je uitstijgen boven de middelmaat door het professioneel aan te pakken. Kun je best aardig schrijven? Zorg dan dat je belachelijk goed leert schrijven. Kun je dat niet uit jezelf naar boven toveren, volg dan een cursus. Wil je filmmaken op internet? Verdiep je dan in de materie. Lees, kijk om je heen en leer alles wat je te doen staat. En leer van de meesters. Goed gejat, qua stijl, is beter dan maar wat aanmodderen. Aldoende ontwikkel je vanzelf een eigen stijl. Hetzelfde gaat op voor podcasting en spreken in het openbaar.

Waar het om gaat is dat je je realiseert dat, als je echt goed wilt worden in iets – maakt niet uit wat – in een traditie moet gaan staan. Omdat al die meesters die je wellicht bewondert een traditie vertegenwoordigen. Het enige waar een meester in geïnteresseerd is nieuwe meesters voortbrengen. Leerlingen? Nee, dat is alleen maar een bron van inkomsten. Ze komen en gaan en voegen niets toe, zolang de leerling niet voluit gaat voor het meesterschap. En dus de traditie levend houdt.

Verhalen vertellen in een zakelijke context staat eveneens in een traditie. Is TEDx of een TEDtalk iets nieuws? Jazeker, een oude kunst in een nieuw jasje. Voor een publiek dat over de hele wereld jouw verhaal kan volgen.

Spreken in het openbaar is echter al zo oud als de wereld. Het gaat terug tot en met de ‘orale traditie’ waar we het al eerder over hadden. En net als met pianospelen moet je eindeloos oefenen om vlieguren te maken. Tot het moment dat je weet wat je doet. Tot je ‘het vak’ zo in je vingers hebt dat het alleen nog een spel is. Een performance, een dans, het tonen van jouw unieke kracht. Schoonheid die boven jou als persoon uitstijgt. Zodat de traditie haar adembenemende vorm krijgt.

yeo-khee-793533-unsplash

Zo zie je dat het hele leven een spel kan zijn. Ook ondernemen. Om daar bedreven in te raken en er plezier aan te beleven heb je tijd nodig. Dat is jouw leerweg. Besef dus goed waar je staat. Niks mis mee om onderaan de ladder te staan. Een echte meester wil graag zijn kennis en wijsheid met je delen. Als je voldoende gemotiveerd bent. Zit je met je aandacht bij je liefje of je mobiel? Dan kun je het schudden, als je te vaak laat blijken niet bij de les te zijn. Want iedere meester heeft zijn grenzen. Ontbreekt jouw onverdeelde aandacht? Dan zijn de lessen die hij of zij in de aanbieding heeft niet aan jou besteedt.

Investeren in nieuw talent is mooi. Maar ondankbaarheid wordt afgestraft. Aan jou de keus. Sommige kansen krijg je maar eenmaal in je leven. Als je die voorbij laat gaan is het duidelijk dat deze kans niet voor jou was. Geeft niks, mag best. Het verhaal gaat altijd verder. Ook zonder jou. Het juiste moment om te laten zien wat je waard bent is vaak hetzelfde punt waarop de leerling zijn meester ontmoet. Daardoor kun je de belofte inlossen die je bent, en je bestemming vinden.

Kan geen toeval zijn. Als je er klaar voor bent.

HUUB KOCH


About Huub Koch at Now or Never


VOLGEND HOOFDSTUK >


Advertenties

2 gedachten over “6.5 Storytelling – Verhalen vertellen met Oude en Hedendaagse Middelen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close