6.6 Het doel is de weg. De weg is het doel. Zonder jou wordt het niets.

Wat simpel is lijkt soms eenvoudig, van een afstand. Als iets klaar is, weet je hoe het moet. Zo gaat het ook met zakelijke creativiteit en kiezen wat past bij jouw persoon, jouw stijl en je budget. Het antwoord ligt niet alleen in het project, maar vooral in het proces. Eén ding blijft zeker als het gaat om huisstijlen, social media en storytelling: als het simpel kan hou het dan ook simpel.

Maar opgelet: de bedrieglijke eenvoud van simpel gaat vooral om de energie die je uitstraalt. Als die niet meeslepend is, hartveroverend en – instant – overtuigend, heb je niet de juiste toon te pakken. Het vinden van jouw ritme, spoor en toon, je eigen weg, is dus een doel op zich. Met grote voordelen.

mitchell-koot-1061471-unsplash

Voor meer onderscheidend vermogen.

Ergens in dit boek zeg ik er al iets over – een bedrijf hebben is in je eigen speelfilm stappen en de hoofdrol spelen – ondernemen gaat om overgave aan jouw visie, missie en ambities. Als je wint is dat beter voor het spel. Maar succes is het topje van de ijsberg. Wat je er allemaal voor hebt moeten doen of laten, zit onder het wateroppervlak. In de diepte. Dat is de kracht van ervaring. Van gepokt en gemazeld zijn. Van je wonden leren likken en doorgaan.

Voor je een rol succesvol kunt spelen moet je begrijpen waar die rol over gaat. Zeg maar; het concept, het dragende idee, wat mensen onbewust van jou verwachten. Het archetype van jouw heldenrol. De heilige, de magiër, de nar, de koning, de krijger, de minnaar of de razende reporter. Begrip – vooral zelfkennis – is de vrucht van ervaring en inzichten. Opgedaan op jouw levensweg. Vaak door ondanks jarenlange tegenslagen, teleurstelling en andere obstakels toch door te zetten en wijzer te worden. Of die weg leidt naar succes blijft onzeker. Die onzekerheid ligt niet in het feit of je zult slagen of niet. Maar in je definitie van succes.

Grote ambities – groot succes. Kleine ambities – klein succes. Geen ambities – geen succes. Dat is de wet van het doel die tegelijkertijd de weg vormt.

Succes is echter geen materie, maar een mindset. Een innerlijke houding – waarbij doel en weg, begin en einde – hetzelfde zijn. Het behoort niet tot het domein van het vergankelijke. Let dus even op.

sharegrid-615822-unsplash

Succes is één. De bijkomstigheden van succes en dat kan geld zijn, een mooi huis of een dure auto, behoren tot het domein van het vergankelijke. Zo gewonnen, zo geronnen. Easy come, easy go. Wat jij er van maakt – van je leven en van je werk – zeg maar je levenswerk, is belangrijker dan de genoemde bijkomstigheden. Waarom? Vorm geven aan jezelf is levenskunst pur sang. Daarbij gaat het om het beoefenen van wat je jouw innerlijke kracht kunt noemen. De dans die de krijger uitvoert – niet zozeer om indruk te maken op een tegenstander – wel om zijn eigen bestemming te vinden. De reden van je bestaan. Al het andere, de bijkomstigheden, zijn tijdelijk. Alleen de essentie is blijvend. Alleen als je de dans leert uitvoeren die bij je past, tot in de perfectie, ontdek je waar succes echt over gaat. De eenwording van weg, doel en middel. Waar dat toe leidt? Dat ben jij. Een ‘ik’ dat je terecht zo mag noemen. Een individu die zijn essentie en persoonlijkheid in balans heeft gebracht. En daardoor de mogelijkheid heeft om in alles wat hij (of zij) doet succesvol te zijn. Vraagt wat van je qua investering, maar dan heb je ook wat.

janfillem-626162-unsplash

Je begrijpt het al, het gaat dus niet alleen om het spelen van jouw heldenrol, maar ook om er los van te kunnen komen. Dat doe je door de positie van regisseur in te nemen. En van cameraman, scenarioschrijver, lichttechnicus, geluidsman en al die andere krachten die een crew maken tot wat ze is. Een eenheid die met een ogenschijnlijk machinale en militaire precisie zijn bewegingen en manoeuvres maakt. Om zodoende een beter verhaal te kunnen vertellen. Het meest geloofwaardige ooit. Omdat het levensecht is – en ongelogen.

nuno-alberto-538422-unsplash

Duizelt het nu? Snap je het nog? Ergens in dit boek geef ik er deze woorden aan: uitmuntendheid, strategisch en relatie-vormend. Als je deze begrippen kunt laden met de energie van betekenis, dan heb je een middel in handen dat echt voor je werkt. En zoals eerder gezegd: dat middel ben je zelf.

Het doel is de weg. De weg is het doel.
Maar – zonder jou wordt het niets.

HUUB KOCH


About Huub Koch at Now or Never


VOLGEND HOOFDSTUK >


Advertenties

4 gedachten over “6.6 Het doel is de weg. De weg is het doel. Zonder jou wordt het niets.

  1. Leontine Moen vindt dit leuk.

    Like

  2. Carolien Oosterhoff liked your post

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close