7.1 Realisatie van je communicatie-middelen. Uitbesteden of zelf doen?

Hoe ontwerpers en opdrachtgevers als wisselwerkers het verschil meemaken door de schutting weg te gooien.


Op een dag heb je een visual nodig, of een logo, een folder, een website of iets anders. En dus heb je een ontwerper nodig, die dat mogelijk maakt. Niet zomaar een ontwerper. Maar een goeie. Een hele goeie.

Maar… wat is nu een goede ontwerper? Een hele goede ontwerper?

Eén ding wist mijn eerste klant, heel zeker: een goede ontwerper is iemand die heel goed kan ontwerpen doordat hij goed kan luisteren.

Met invoelingsvermogen. Want het vertalen van de boodschap van de klant naar een visueel object is een echte uitdaging.

Zeker als je het op zo’n manier doet dat die klant opgelucht zegt: zo had ik het mij voorgesteld, maar zo had ik het zelf niet kunnen maken.

Hoe krijg je dat voor elkaar?

Kom. Ik vertel je een geheimpje

ron-dyar-521350-unsplash

In de samenwerking tussen klanten en ontwerpers heb je twee soorten spelers: wisselwerkers en schuttingwerkers. De eerste groep wil er in duiken en de tweede soort wil er van af zijn. Open of gesloten. Leuk of lastig. Lerend of afwezig. Het gaat om de keuze. Als fundament.

Samenwerken met een ontwerper, of met een klant, is soms best een beetje eng. Je kent elkaar niet, je spreekt een andere taal, je komt uit een andere cultuur en je wordt daardoor gedwongen om al meteen vragen te stellen. Veel vragen. Onwennig. Onzeker. Zoekend. Tastend.

En al tastend kom je iets tegen waar je niet op had gerekend, jezelf.

Want, je hebt een idee, al jaren of al een tijdje en dan blijkt opeens… dat wat voor jou klip en klaar was nog niet zo een, twee, drie, uit te leggen is aan een buitenstaander. Vraagt tijd. Wederzijds. En… heb je je huiswerk gedaan? Is er een briefing? Had je je uitleg al klaar?

Blijkt zo’n gesprek opeens twee uur te duren. Maar dan heb je ook een opdrachtomschrijving en is voor de ontwerper duidelijk wat je bedoelt.

Wat je wil zeggen of wilt laten zien.

Doe je best en maak er wat van

Bij een afwezige opdrachtgever kan een ontwerper niets anders doen dan zelf iets bedenken. Dan gaat het niet meer over jouw idee. Het-gescheiden-werelden-die-contact-vermijden-recept. Dat is de crux van schuttinggedrag. Om wat voor reden dan ook. Gedoemd tot mislukking.

Denken dat je als opdrachtgever iets over een schutting kunt werpen en hardop roepen: doe je best en maak er wat van is de creatieve man/vrouw het zelf laten uitzoeken. Dat vraagt om problemen. Om die te voorkomen moet je ont-werpen. Er aan of er in gaan staan.

Contact, verbinding, is altijd wennen. Vooral als het om nieuw gebied gaat. Of onbekend terrein. Voor een succesvolle doortocht huur je de expert (m/v) in die als gids fungeert. Een gids die jouw wensen weet te vertalen naar een middel dat de boodschap communiceert.

Precies. Recht tussen de ogen. Of recht in het hart. Dat kun je alleen samen maken en waarmaken. Door de wisselwerking. Zo haal je het uiterste uit je ontwerper en uit je opdracht. Zo maak je iets mee.

andrei-lazarev-605282-unsplash

Beetje brouwerij. Beetje groeierij. Even schudden.

Mee-makers en wisselwerkers breken de schutting af door goed voorbereid bij elkaar aan tafel te komen en de dialoog aan te gaan.

Of onvoorbereid bij elkaar aan tafel te gaan zitten, nieuwsgierig, open, bereid om te ont-moeten, het mee-te-maken en te wissel-werken.

Ont-werpen vraagt durf en lef en aandacht.

Fouten bestaan niet, alleen stadia en fases van ontwikkeling. Geef eerlijk toe dat iets je niet aanspreekt, niet duidelijk is, dat het beter kan. Gekoppeld aan wat je wel aanspreekt wordt de richting of het resultaat steeds duidelijker en beter. Voor beiden. Zoek en vind samen.

Soms lijkt een briefing het begin van het einde. Duidelijk. Dat geeft richting. Maar ook dan kan werkenderwijs helder worden dat er nog lacunes in de ideevorming zaten. Of in de communicatiewijze, het taal- of beeldgebruik of in het concept. Dat er meer beweging in zat dan je dacht. Dat er nog wat te wrikken viel. Meer bodem in de diepte lag.

Beetje kermis dus. Horen, zien, lachen, huiveren en opgelucht raken.

Als mee-maker en wissel-werker loop je over een trap waarvan de leuning en de treden bewegen. Een levend proces.

Beetje brouwerij. Beetje groeierij. Daar komt altijd iets moois uit. Als je de tijd neemt. Jouw goede zelf en die van de ander aan tafel zet. Even schudden A.U.B. Voelt een stuk beter, met als resultaat: zo had ik het mij voorgesteld, maar zo had ik het zelf niet kunnen maken of zo had ik het wel kunnen maken, maar niet kunnen voorzien. Zonder jou.

Want zonder de een of de ander is het niets en wordt het niets.

Samen is beter. Altijd.

ana-cruz-591325-unsplash

Wat voor opdrachtgevers en grafisch ontwerpers geldt, gaat ook op voor de samenwerking met tekstschrijvers, copywriters, fotografen, illustratoren, web-designers, programmeurs, SEO-specialisten, drukkers, pr-deskundigen, reclame-makers en mediaplanners. To name a few.

Als je de voorgaande stappen uit dit boek zorgvuldig in de praktijk hebt gebracht ben je nu een heel eind op streek. Door een goed begin te maken heb je in kaart gebracht wie je bent, wat je kwaliteiten zijn, en welke betekenis dit heeft voor anderen. Je bent nu zover om deze visie op jezelf en je markt, en de missie en de ambities die daarbij horen in de wereld te gaan zetten. De boer op te gaan. Aan de weg te gaan timmeren. Ondertussen heb je ook begrepen dat ‘ondersteunende middelen’ bij het concreet maken van je bedrijf erg handig zijn. Van simpel tot complex. Maar alles wat je door anderen laat doen kost geld. Bij de realisatie van je communicatie-middelen past dus de vraag: uitbesteden of zelf doen?

Nee, op deze vraag is geen simpel antwoord te geven.

Wederom bevind je je in een gebied vol voetangels en klemmen. Makers van communicatiemiddelen zijn er in overvloed. Welke keuze past bij jou? Het antwoord op die vraag is vanuit verschillende gezichtspunten te bekijken. Dus neem even de tijd. Rustig, maar doeltreffend.

Zoals met alle markten, werelden of branches, kennen ook de makers van communicatie-middelen diverse segmenten van prijs en kwaliteit. Schrijven en redactie? Fotografie en illustratie? Grafisch ontwerp, presentatie-ontwerp of webdesign? Programmeren, SEO, drukwerk? Public relations, reclame of mediaplanning? Zomaar een greep uit mogelijke vraagstukken. Ze komen met voor en tegens aan bod in de komende hoofdstukken.

De reden dat ik dit boek geschreven heb is dat als er klanten zijn die met me willen samenwerken ik kan vragen of ze mijn boek gelezen hebben. Niet? Eerst doen. Dan praten we verder. Waarom? Door mijn jarenlange ervaring als ondernemer heb ik geleerd dat een opdrachtnemer en een opdrachtgever elkaar recht in de ogen moeten kunnen kijken. Om vanuit hetzelfde kwaliteitsniveau gezamenlijk de opdracht te realiseren. Daar worden de resultaten altijd beter van. En ook het proces. Samenwerken wordt dan co-creatie. Voor minder doe ik het niet.

andrej-lisakov-679177-unsplash

Kwaliteit heb je nodig om van het resultaat te kunnen genieten.

In de Chinese filosofie wordt dat ‘volgen zonder weerstand’ genoemd. Je kunt daarbij goede of slechte dingen volgen. Zoals bij een viool: een goedkope resoneert op vele tonen, pure en onzuivere. Een prachtige viool resoneert alleen met zuivere tonen. Hij volgt trillingen zonder weerstand omdat de zuiverheid in zijn eigen wezen zit.

En dan heb je nog het voordeel van ervaring. De Chinese wijsgeer Zhuang Zi (369 – 286 vC) heeft daar een mooi verhaal over, dat ik je niet wil onthouden.


Toen Kok Ting voor het eerst met het snijden van ossen begon, kon hij alleen de os zelf zien. Na drie jaar zag hij niet langer de hele os. En nu gaat hij er met zijn geest op in en kijkt niet met zijn ogen. Kok Ting zegt: Een goede kok verandert zijn mes één keer per jaar – omdat hij snijdt. Een middelmatige kok verandert zijn mes eenmaal per maand – omdat hij hakt. Ik heb dit mes van mij al negentien jaar en heb er duizenden ossen mee gesneden, en toch is het lemmet zo goed alsof het net van de slijpsteen was gekomen. Er zijn ruimtes tussen de gewrichten en het lemmet van het mes heeft echt geen dikte. Als je in dergelijke ruimtes geen dikte invoegt, is er meer dan voldoende ruimte – meer dan voldoende om het blad erover te laten spelen. Daarom is na negentien jaar het lemmet van mijn mes nog steeds zo goed als toen het voor het eerst uit de slijpsteen kwam.


Zelf doen of uitbesteden?

Een vraag die voor veel zp-ers vooral gaat over kosten. Wat veel mensen echter vergeten – of niet snappen – is dat er aan kosten ook baten zitten. Herinner je nog dat verhaal, ergens in dit boek, over goede schoenen kopen? Even pijn in je portemonnaie, maar nooit meer last van pijnlijke voeten. Zo is het met communicatiemiddelen ook.

HUUB KOCH


About Huub Koch at Now or Never


VOLGEND HOOFDSTUK >


Advertenties

2 gedachten over “7.1 Realisatie van je communicatie-middelen. Uitbesteden of zelf doen?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close