7.5 Krachtig communiceren op internet. Omhels je spin op het web.

De directeur van mijn middelbare school haalde woedend z’n gram – door mij minder dan een vlieg te noemen – nadat ik de school had platgelegd door een staking te organiseren. Vanwege de verhoging van het schoolgeld. In 1972. De Minister van Onderwijs, de aanleiding voor de actie, heette Van Veen.

Een medeleerling kon zich die dag dertig jaar later nog exact herinneren. De spreekkoren voor de school, tijdens een tocht door de stad, gebruikten ‘zijn familienaam’ die dag honderden keren: ‘Van Veen Ga Heen. Van Veen Ga Heen’. Voor mijn klasgenoot eerst even slikken die ochtend, maar ook een onvergetelijk moment. De gedachte aan die ervaring tovert een grote glimlach op zijn gezicht.

Ook de directeur zou mij nooit vergeten. Toen een paar jaar later in lokale media artikelen verschenen over mijn activiteiten als dichter en schrijver, sprak de directeur de trotse woorden ‘die heeft nog bij mij op school gezeten’ tegen de ouders van één van mijn vrienden. Ik was dus opeens geen vlieg meer, maar een spin die personages uit mijn biografie gevangen had in een persoonlijke mythologie.

De moraal van deze anekdote: spreek mensen persoonlijk aan en ze vergeten je niet – en – als je laat zien wat je waard bent krijg je zelfs respect van een tegenstrever.

rawpixel-792222-unsplash

Wijs zoekers op internet naar de bron.

Sociale media op internet zijn nog steeds ‘hot’. Iedere ondernemer of zp-er moet er iets mee, is de heersende gedachte. Klopt wel een beetje, maar alleen als dat iets toevoegt aan jou. Hoe werkt dit precies? Alle grote platforms zijn van bedrijven die veel geld verdienen door jouw aanwezigheid op hun webplek. Alle content die je daar publiceert wordt automatisch eigendom van het platform. Lees de kleine lettertjes in de gebruikers voorwaarden er maar op na. Dat wil niet zeggen dat je deze platforms kunt negeren. Ze bestaan en soms zitten jouw potentiële klanten op die plek. Het gaat er om die klanten te verleiden de bron van jouw waardevolle aanbevelingen te bezoeken: je website – al of niet gekoppeld aan een blog. Vice versa mag ook. Je blog gekoppeld aan jouw website.

Als je leert denken als een spin zorg je dat alle draden die je achterlaat (op internet en daarbuiten) verwijzen naar jouw website. Want dat is de thuisbasis waar je klanten naar toe wilt leiden. Op die plek vertel je kort en krachtig een verhaal waarin – de klanten die voor jou bedoeld zijn – zich kunnen herkennen. Je vertelt dus over ‘hun problemen, angsten en zorgen’, en welke oplossing jij kunt bieden.

Actief zijn op social media heeft dus alleen zin als je sporen achterlaat die verwijzen naar de plek waar die goudkorreltjes vandaan komen. Dan wordt het web dat je weeft een dromenvanger. Dromen die vragen om gered te worden.

Of te leren om zichzelf te kunnen redden.

wil-stewart-14962-unsplash

Binnen beperkingen werken. Buiten de perken denken.

Een Ontwerper geeft nieuwe antwoorden op tijdloze vragen. Binnen een Grafisch Ontwerpbureau, een Full Service Reclamebureau, een e-Commerce- en internetbureau of als ZP-er. Zijn rol verandert voortdurend. Van mooimaker tot strateeg, van probleemoplosser tot wijze raadgever. Rode draad blijft de klant. Zijn wensen en behoeften. Zijn dilemma’s en stagnatie. Zijn onzekerheid en frustratie. De ontwerper geeft vorm. Ook aan het proces. Dat geldt ook voor webdesigners.

Design is krachtiger als het tunnelvisies overstijgt. Dat lukt als je buiten beperkingen denkt. Ik ben grafisch- multimedia- en webdesigner, fotograaf, redacteur, decorontwerper en strateeg. Ik denk niet alleen vanuit beeld, of alleen vanuit tekst. Ik overzie en voeg samen. Dat zorgt voor nieuwe ideeën waarmee je knopen kunt ontwarren die de boel vastzetten. Om weer beweging te krijgen in situaties die om oplossingen vragen.

Maximale informatie, minimale ruimte.

60% van de bezoekers leest je site op een iPad of een mobieltje. Dat vraagt om een ander ontwerp. Responsive. Zich automatisch aanpassend aan elk scherm. Maar ook: maximale informatie in een minimale ruimte. Het schermpje van de iPhone.

Er is eigenlijk niets veranderd, sinds ik mijn eerste via GSM te benaderen website maakte (148k) voor een Belangenvereniging van Binnenvaartschippers in 1998.

Investeringen winstgevend maken.

Meten is weten. Direct contact met klanten zorgt voor inzicht in resultaten. Of het nu gaat om 30% reacties op een mailing of om 80 nieuwe klanten voor een ZP-er. Succes draait om het inzicht hoe je investeringen van klanten winstgevend kunt maken. Dat begint met heldere doelstellingen. Een klare kijk op problemen. En op de functie van vormgeving en redactie.

Een website is een eerlijk medium, net als een direct mail actie.

shane-rounce-378060-unsplash

Zelf doen of uitbesteden?

Het internet zou het internet niet zijn als het mensen geen gereedschappen in handen geeft. ‘Do-It-Yourself’ hoort bij de kracht van het web. Een belangrijke stroming heet ‘Open Source’. Een bekende ’tool’ om websites mee te maken heet WordPress. De bronbestanden van dit CMS (Content Management Systeem) worden gedeeld door duizenden vrijwilligers – programmeurs die gezamenlijk voortdurend voor verbeteringen en innovatie zorgen. Bijvoorbeeld door een constante stroom aan plugins (toe te voegen functionaliteiten) en templates (de vormgeving van de website of het weblog). Gratis. Of in het geval van templates van derden, tegen een kleine vergoeding. Dat is de kracht van een Community. Een gedreven groep mensen die eenzelfde doel nastreeft.

Als je een website wilt maken, met of zonder weblog, is WordPress een goede keuze. Er bestaat voor deze ’software’ een grote variëteit aan websites en cursussen waar je kunt leren hoe je dit CMS beheert. Verder een kwestie van vaak doen. Als je daar geen tijd of zin in hebt kun je het beheer beter uitbesteden. Soms heb je een programmeur nodig om zaken op maat aan te passen. Niet op bezuinigen.

Wat geldt voor je website gaat ook op voor het gebruik maken van (online) middelen voor nieuwsbrieven, podcasts, video, presentaties en de sociale media. Gemak dient de mens. Maak liever een beperkt aantal keuzes dan teveel. Alles vraagt om onderhoud. Doe dus alleen wat echt bij jou past.

Nog zo’n dingetje – SEO: je website optimaliseren voor Zoekmachines.

Google maakt het website-eigenaren makkelijk door cursussen aan te bieden die je leren hoe Google werkt om een relatie te ontwikkelen met jouw website en/of weblog. Via de digitale werkplaats. Voor werkzoekenden en studenten gratis, voor zp-ers en ondernemers tegen een redelijk bedrag. Wat leer je daar?

De cursus ‘online marketing’ van Google’s digitale werkplaats laat je stap voor stap zien – met instructie video’s en multiple choice vragen – hoe klanten jou vinden op internet. En hoe jij je webpagina’s zo kunt inrichten dat die pagina’s precies beantwoorden aan een vraag die gesteld wordt aan een zoekmachine. Des te relevanter jouw webtekst antwoord geeft op een veelgestelde vraag des te vaker en hoger de link naar jouw pagina in de ‘organische’ zoekresultaten van de zoekmachine verschijnt. Goede SEO zorgt voor verbinding.

Organische zoekresultaten zijn de ‘gewone’ links en metabeschrijvingen die Google toont onder de advertenties. Organische zoekresultaten hebben dus een hogere aaibaarheidsfactor dan advertenties. Maar in sommige gevallen zijn advertenties (bijvoorbeeld met Adwords) wel handig. Waarom? Dat leer je in zo’n cursus, dat ga ik je hier niet verder uitleggen.

Wat ik je nog wel wil meegeven is dit: sinds enige tijd geeft Google websites die voor mobiele telefoons geoptimaliseerd zijn (Responsive) voorrang in de zoekresultaten. Het is maar dat je het weet.

aaron-burden-327241-unsplash

Geef ruim baan aan je innerlijke spin.

Jouw web weven om verbinding te kunnen maken is een optelsom van middelen die wijzen naar de bron. Of je nu een boodschap achter laat op Sociale Media, via je Nieuwsbrief, of middels SEO in zoekmachines, verwijs zoekers altijd naar de oorsprong. Want vinden voelt als thuiskomen. Voor jouw potentiële klant.

Verbinding is dus het leidende principe als het gaat om te leren denken als een spin. Want ook jij hebt een Community. Een gemeenschap van potentiële en bestaande klanten, leveranciers, collega’s en andere belangstellenden die jou een warm hart toedragen. Omdat je betekenis hebt voor deze mensen.

Jouw innerlijke spin is dus een bezig bijtje. Iedere dag weer bezig om het verschil te maken. En nee, in tegenstelling tot ‘gewone’ spinnen vang jij vooral de aandacht en geeft iets mee waar mensen wat aan hebben. Doordat je laat zien wat je waard bent en wat je te bieden hebt. Ook op internet. En daarbuiten.

HUUB KOCH


About Huub Koch at Now or Never


VOLGEND HOOFDSTUK >


Advertenties

3 gedachten over “7.5 Krachtig communiceren op internet. Omhels je spin op het web.

  1. Haha, mooie anekdote Huub over je schooljaren.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close