8.1 De oogst binnenhalen – met duurzaam plezier voor iedereen.

Het bestaan van een ZP-er of ondernemer is nooit saai. Waar een werknemer zijn verantwoordelijkheden in bredere zin mag beperken ben jij aanspreekbaar op alles wat er gebeurt in je bedrijf. Dat heeft een heel groot voordeel. Veel plezier. Want hoofdzaken van bijzaken onderscheiden en de prioriteiten vervolgens met volle inzet realiseren geeft energie en inhoud aan de rol die nu bij je past.

Heb je gewerkt met de inhoud van dit boek en de implicaties van praktijkervaring, theorie en de handige aanwijzingen goed tot je door laten dringen? Dan ben je klaar voor de volgende stap. Voor je die stappen gaat maken nog even dit: de resultaten zitten ingebakken in het proces. Bij twijfel ga je terug naar een vorige fase.

Zo kun je bij het ontwikkelen van je visie, je missie en je ambities er achter komen dat – met terugwerkende kracht – de doelgroep die je in beeld had toch niet blijkt te kloppen. Althans niet in deze fase. Bijvoorbeeld: als ervaren bedrijfsjournalist wil je iets betekenen voor ondernemers. In de praktijk blijkt dat je door een gebrek aan specifieke ervaring beter aansluiting kunt vinden bij sociale ondernemingen dan bij commerciële bedrijven. Met de eerste heb je meer ervaring en je kunt er direct voor aan de slag. Zeker met een innovatief product. Terugkomen op een eerder besluit is dan verstandig. Je gaat vanuit meer ontspanning aan de slag, en dat helpt je.

De tweede doelgroep zal op dit moment afwachtender zijn. Laat eerst maar eens zien wat jouw idee betekent voor anderen. Heb je jezelf echter in korte tijd bewezen voor een gemakkelijk toegankelijke doelgroep, dan is de drempel om een kritischer doelgroep te bereiken veel lager. Als een sociale onderneming veel baat heeft bij jouw product dan zou een commercieel bedrijf niet goed bezig zijn als ze jouw mogelijkheid tot innovatie negeren. De context is anders, het principe niet.

tim-mossholder-1076676-unsplash

Bijsturen en voortdurend evalueren hoort dus bij het vinger aan de pols houden. Het hoogst haalbare nastreven is een nobel doel, maar praktisch gezien helpt een stappenplan om aan te blijven sluiten op de realiteit. En nee, ook dat is niet saai. Stapsgewijs de juiste keuzes maken zorgt dat je het naar je zin blijft houden. Dat laatste geeft je de energie om door te gaan. Op de korte- en de lange termijn.

Aan de slag met je middelen.

Laat hier geen twijfel over bestaan: het belangrijkste middel ben je zelf. Een logo, visitekaartjes, je huisstijl en je website blijven ondersteunende middelen. Het maatpak dat jou goed voor de dag doet komen. En dan ligt het aan jou of je een onvergetelijke indruk maakt. Door te laten zien wat je waard bent.

In de vele voorbeelden en anekdotes uit vorige hoofdstukken heb je kunnen zien dat ondernemen als zelfstandige professional een kunst is. Des te langer je er mee bezig bent hoe beter je weet wat werkt en wat niet. Hierdoor ontwikkel je een eigen stijl van zakendoen. Alleen als je nog onzeker bent over jouw unieke kracht zou je kunnen besluiten om je voortdurend aan te passen aan de omstandigheden. Weten wat de codes zijn binnen maatschappelijke kaders is handig. Maar als je teveel van jouw uniciteit inlevert maak je jezelf oninteressant voor mensen. En juist mensen zijn het materiaal waarmee je dagelijks moet werken.

rawpixel-749473-unsplash

Mensenkennis en de handigheid om met iedereen om te kunnen gaan, ongeacht achtergrond en afkomst, is een voorwaarde om succesvol te kunnen ondernemen.

Ome Piet, de man die ik in het vorige hoofdstuk beschreef – en die een vermogen verdiende met het opstarten en verkopen van Snackbars – kon letterlijk en figuurlijk met iedereen uit de voeten. De loodgieter, de huisvrouw, de manager en de CEO genoten niet alleen van zijn smakelijke patat, zijn rijkbelegde broodjes en de opmerkelijke goede koffie die hij schonk, ze hingen stuk voor stuk aan zijn lippen. Want Ome Piet liet nooit na om ruimschoots zijn klanten te laten delen in de overvloed van verhalen die hij door zijn levenservaring voorhanden had. De directeur van de Multinational herkende in die verhalen net zo goed zichzelf als de zelfstandige elektriciën, de verkoopster van de drogist en de journalist die zijn baan op de tocht zag staan. Een kwestie van energie, geanimeerdheid – of zoals Nederlanders het graag noemen – gezelligheid. Onze tijd op aarde is nu eenmaal beperkt. Als we het plezieriger kunnen maken voor elkaar moeten we dat zeker niet laten. Zeker als je ondernemer bent.

park-troopers-221402-unsplash

Vandaar: het belangrijkste middel ben je zelf.

Natuurlijk had Ome Piet visitekaartjes met een bijpassend logo en had hij nagedacht over de inrichting van zijn toko. Weer anders dan een horeca onderneming of een kledingbedrijf. Verschil moet er wezen. Maar de insteek blijft hetzelfde. Laten zien wat je waard bent.

In ieder afzonderlijk geval doe je dat op een andere wijze, met een andere stijl, met andere verhalen, voor een ander type klanten. Blijven zorgen dat je het allemaal naar je zin hebt, zowel jij als je klanten, doe je moeiteloos als je de juiste keuzes hebt gemaakt. En dat is de reden dat ik dit boek heb geschreven. Teveel ZP-ers en ondernemers hebben nooit een goed begin gemaakt. Dat is jammer, want het kan wel. Je kunt zelfs iedere dag opnieuw beginnen. Als dat nodig mocht zijn.

Als je hulp kunt gebruiken ga je op zoek naar inspiratie. Want een goed voorbeeld valt na te volgen. Daarom ben ik niet zuinig met anekdotes en verhalen. Ze zijn de oudste bron van kennisoverdracht. Zo leeft iets voort en leef je iets voor.

Ome Piet vergeet je niet, net als al die andere rolmodellen die je doen glimlachen door de herkenning. Daarover gaan deze laatste hoofdstukken. Herkenning. Ze zijn gemaakt voor duurzaam plezier en een succesvol bestaan als ZP-er of ondernemer.

Jazeker, winnen begint met goed beginnen. Maar de echte uitdaging ben je zelf. Zorg voor een Plan de Campagne. Het doel maakt de middelen, de handvatten die je helpen. Heb je het nog naar je zin? Als je de juiste keuzes hebt gemaakt wel.

HUUB KOCH


About Huub Koch at Now or Never


VOLGEND HOOFDSTUK >


Advertenties

7 gedachten over “8.1 De oogst binnenhalen – met duurzaam plezier voor iedereen.

  1. Ja, mijn Plan de Campagne.

    Like

    1. Is het nog wat met jouw PdC?

      Like

  2. Huub… het leven is een PdC – maar goed om je vraag te beantwoorden op een nette manier.. PdC wordt steeds professioneler.

    Like

    1. Als dat maar goed afloopt 😉

      Like

  3. Leon van Bokhorst liked your post.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close